پره اکلامپسی از دیدگاه سلولی و ملکولی

پیام:
چکیده:
مقدمه
پره اکلامپسی یک اختلال سیستمیک مختص به دوران بارداری است که در 3-5 درصد از بارداری ها رخ می دهد و عامل اصلی مرگ و میر مادر و نوزاد در سطح جهان، به شمار می رود. با وجود دهه ها تحقیق و پژوهش، علت این بیماری ناشناخته باقی مانده است و تشخیص آن، قبل از بروز علایم، امکان پذیر نمی باشد.این مقاله ی مروری جنبه های مختلف پره اکلامپسی را به منظور تشریح پاتوفیزیولوژی آن، بررسی کرد.
روش ها
مطالعه ی کنونی با استفاده از پایگاه های اطلاعاتی Ebsco، OVID، Pubmed، Elsevierو NCBI، به بررسی 96 مقاله منتشرشده پرداخت تا جنبه های مختلف پره اکلامپسی را شامل سبب شناسی، ژنتیک، پروتئومیکس و متابولومیکس تشریح کند.
یافته ها
بر اساس مطالعات منتشرشده، نقص عملکرد اندوتلیالی و استرس اکسیداتیو، مشکلات اصلی در پره اکلامپسی هستند. تاکنون ژن های مرتبط و بیومارکرهای مختلفی، گزارش شده اند که امید می رود بتوانند تشخیص پره اکلامپسی را بهبود بخشند. علاوه بر این، پروتئومیکس و متابولومیکس، بینش های جدیدی را در رابطه با فهم عوامل ایجادکننده ی بیماری و همچنین درمان آن فراهم آورده اند.
نتیجه گیری
پره اکلامپسی یک بیماری پیچیده و چند عاملی است که باید از جهات گوناگون مورد ارزیابی قرار گیرد. این مقاله مروری روش های جدید برای تشخیص و درمان این اختلال را معرفی می نماید.
زبان:
فارسی
در صفحه:
5
لینک کوتاه:
magiran.com/p1144624 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!