بررسی میزان بیان ژن Cbfa1 طی تمایز استئوژنیک سلول های بنیادی مشتق از بافت چربی

پیام:
چکیده:
مقدمه

بافت استخوان توانایی رشد و ترمیم را دارا می باشد، اما این توانایی با افزایش وسعت صدمات استخوان محدود می شود. تاکنون، روش های جایگزینی موجود هر یک دارای معایبی بوده است. به تازگی، سلول های بنیادی مزانشیمی به خاطر کاربرد در مهندسی بافت استخوان از اهمیت بالایی برخوردار شده اند. این سلول ها توانایی تمایز به استئوبلاست سلول های اصلی استخوان را دارا می باشند. ژن Cbfa1 (Core binding factor alpha 1) یکی از اصلی ترین ژن های دخیل در استخوان زایی است. در این مطالعه، به بررسی روند بیان ژن Cbfa1 طی دوره ی تمایزی استئوژنیک پرداختیم تا اثر تغییرات آن را روی تمایز این سلول ها تعیین کنیم.

روش ها

پس از نمونه گیری و جداسازی سلول های بنیادی مزانشیمی از بافت چربی، کشت این سلول ها انجام شد. پس از پاساژ سوم، تمایز استئوژنیک این سلول ها به انجام رسید و سلول ها به مدت 7، 14، 21 و 28 روز در محیط تمایزی کشت داده شدند. تصدیق تمایز با استفاده از رنگ آمیزی von Kossa صورت پذیرفت. پس از به دست آوردن سلول ها، تخلیص RNA تام سلولی و ساخت cDNA، با استفاده از روش Real-time PCR، میزان بیان ژن Cbfa1 در استئوبلاست های حاصل از تمایز استئوژنیک مشخص گردید.

یافته ها

افزایش قابل توجهی در بیان ژن Cbfa1 در طی دوره ی تمایزی از روز 7 تا روز 28 در استئوبلاست های تمایز یافته از سلول های بنیادی مزانشیمی دیده شد.

نتیجه گیری

به نظر می رسد، با بیشتر قرار گرفتن سلول های بنیادی مزانشیمی در محیط استئوژنیک، این سلول ها شباهت بیشتری به سلول های استئوبلاست طبیعی از نظر بیان ژن Cbfa1 پیدا خواهند کرد؛ هر چند، این میزان بیان کمتر از بیان ژن Cbfa1 در استئوبلاست های طبیعی می باشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
3
لینک کوتاه:
magiran.com/p1144668 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!