آیا پرتونگاری های خمیده به طرفین قبل از جراحی در اسکولیوز ایدیوپاتیک می توانند میزان اصلاح بعد از عمل را به درستی پیش بینی کنند؟

پیام:
چکیده:
پیش
زمینه
به منظور بررسی های قبل از عمل جراحی در بیماران اسکولیوز، پرتونگاری ایستاده و خمیده به طرفین انجام می شود که به وسیله آن می توان اندازه و میزان انعطاف پذیری اسکولیوز تعیین و روش درمانی مناسب برای هر بیمار را مشخص نمود. هدف از این مطالعه بررسی ارتباط بین زاویه اسکولیوز در پرتونگاری خمیده به طرفین و اندازه نهایی اسکولیوز باقی مانده پس از جراحی و پاسخ به این سوال است که آیا می توان استفاده از پرتونگاری های خمیده به طرفین میزان اصلاح بعد از عمل جراحی را پیش بینی نمود؟
مواد و روش ها
در این مطالعه که به صورت مقطعی انجام شد، 83 بیمار مبتلا به اسکولیوز ایدیوپاتیک بررسی و براساس طبقه بندی «لنکه» گروه بندی شدند. زاویه اسکولیوز در پرتونگاری های ایستاده و خمیده به طرفین در هر گروه توسط دو جراح ستون فقرات به صورت جداگانه اندازه گیری و با پرتونگاری های بعد از عمل جراحی مقایسه شدند.
یافته ها
در تمام گروه ها بین اندازه زاویه اسکولیوز در پرتونگاری خمیده به طرفین قبل از عمل جراحی و زاویه اسکولیوز بعد از عمل جراحی اختلاف معنی دار وجود داشت.
نتیجه گیری
با استفاده از پرتونگاری های خمیده به طرفین نمی توان میزان نهایی اصلاح اسکولیوز به وسیله عمل جراحی را به طور دقیق پیش بینی نمود.
زبان:
فارسی
صفحات:
174 تا 179
لینک کوتاه:
magiran.com/p1144696 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!