بررسی تاثیر آموزش همسان به همسان بر میزان یادگیری دانشجویان پرستاری در مرکز مهارتهای بالینی دانشگاه علوم پزشکی مازندران

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
آموزش همسان به همسان می تواند روش آموزشی مفیدی در آموزش مهارتهای بالینی باشد. در این روش دانشجویان به صورت همزمان هم نقش معلم و هم نقش فراگیر را به عهده می گیرند و در امر یادگیری به یکدیگر کمک می کنند. این شیوه روش مفیدی جهت آماده کردن دانشجویان جهت اجرای نقشهای آتی می باشد. از آنجا که این روش در جهت یادگیری دانشجویان پرستاری در ترمهای اولیه ورود به دانشگاه کمتر مورد بررسی قرار گرفته است، مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش همسان به همسان بر میزان یادگیری دانشجویان پرستاری در مرکز مهارتهای بالینی انجام شده است.
مواد و روش ها
در مطالعه نیمه تجربی حاضر 73 نفر از دانشجویان پرستاری به صورت تصادفی به دو گروه کنترل (36 دانشجو) و گروه مداخله (37 دانشجو) اختصاص یافتند (ورودی نیم سال متفاوت). دانشجویان ترم 5 و 6 به عنوان آموزش دهنده همسان بودند. هر دو گروه توسط عضو هیات علمی آموزش دیدند. گروه مداخله پروسیجرها را توسط دانشجویان راهنما و گروه کنترل با حضور مربی تمرین کرده و رفع اشکال نمودند. ارزشیابی توسط عضو هیات علمی بی اطلاع از گروه و توسط یک چک لیست 20 نمره ای یکسان صورت گرفت. جهت بررسی روایی از روش روایی محتوی و جهت پایایی ارزیابی ها از روش توافق بین مشاهده گرها با میزان 79/0=r استفاده شد.
یافته ها
میانگین سنی 73 شرکت کننده که کلا مونث بودند 28/18 سال، با حداقل 18 سال و حداکثر 21 سال، بود. میانگین سنی گروه کنترل 29/18 سال و میانگین سنی گروه مداخله 27/18 سال بود. اختلاف سنی دو گروه از نظر آماری معنی دار نبود (24/0p=). بررسی نتایج نشان داد میانگین نمره در گروه تجربی 91/2±78/15و در گروه کنترل 48/3±37/15 بود آزمون تی مستقل تفاوت معنی داری را بین دو گروه نشان نداد (59/0p=).
نتیجه گیری
نمره مهارتهای عملی دانشجویانی که از روش آموزش همسان به همسان استفاده کرده بودند، مشابه گروه کنترل بود که نشان می دهد این شیوه می تواند مانند آموزش توسط مدرسین موثر باشد. بنابراین پیشنهاد می شود در آموزش دانشجویان پرستاری در مرکز مهارتهای بالینی از دانشجویان ترم بالاتر به عنوان همتا در یادگیری در گروه های کوچک استفاده شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
13
لینک کوتاه:
magiran.com/p1144712 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!