بررسی ارتباط لیپدهای خون زنان باردار در هفته های 13 تا 23 بر مختل شدن تست رقابت گلوکز

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
دیابت بارداری 3 تا 5 درصد از بارداری ها را دچار عارضه می کند. (GCT) تست غربالگری دیابت بارداری می باشد که در 24 تا 28 هفته ی بارداری انجام می شود. هدف از این مطالعه بررسی ارتباط لیپیدهای خون مادر در 13 تا 23 هفته ی حاملگی به عنوان پیشگویی کننده ی مختل شدن آزمایش GCT بود.
روش بررسی
این مطالعه ی تحلیلی از نوع طولی آینده نگر می باشد که بر روی 574 زن باردار 18 تا 35 ساله با حاملگی تک قلو و بدون سابقه ی دیابت مراجعه کننده به دو مرکز کوثر و شهید سلیمانی واقع در شهرری در سا ل های 89 تا 90 انجام شد. برای تمام شرکت کنندگان در هفته های 13 تا 23 لیپیدهای خون و در 24 تا 28 هفته ی بارداری آزمایشGCT درخواست شد. مقادیر غیر طبیعی GCT مساوی و بالاتر از 140 میلی گرم در دسی لیتر پس از یک ساعت از مصرف 50 گرم گلوکز خوراکی درنظر گرفته شد.
یافته ها
با آزمون رگرسیون لجستیک متغیرهایی که میانگین آن ها بین دو گروه باGCT طبیعی و غیرطبیعی از نظر آماری اختلاف معنی دار داشتند، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و تری گلیسرید(TG) با (010/1-001/0 (OR=1/005، 95% CI=با مختل شدن GCT ارتباط داشت. نقطه ی برش TG در مختل شدن GCT با استفاده از آنالیز منحنی ROC با حساسیت 3/61 درصد، ویژگی 1/60 درصد، ارزش پیشگویی مثبت 73 و ارزش پیشگویی منفی 63/74 درصد، 5/142 میلی گرم در دسی لیتر بود. ولی بین غلظت های سایر لیپیدها (TC، LDL و HDL) و مختل شدن GCT ارتباط معنی دار آماری دیده نشد.
نتیجه گیری
به نظر می رسد،TG می تواند در شناسایی مادران در معرض خطر دیابت حاملگی (کسانی که GCT مختل دارند) کمک کننده باشد؛ البته برای اثبات این رابطه به مطالعات وسیع تری نیاز است.
زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 75
لینک کوتاه:
magiran.com/p1144802 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!