تاثیر دو شیوه آزمون تشریحی و چندگزینه ای بر رویکردهای مطالعه و راهبردهای آماده شدن برای امتحان

پیام:
چکیده:
مقدمه
رویکرد مطالعه و یادگیری یکی از عوامل موثر در پیشرفت تحصیلی فراگیران است که تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله نوع سنجش عملکرد فراگیران قرار دارد. این پژوهش با هدف بررسی تاثیر آزمون های چندگزینه ای و تشریحی بر رویکرد مطالعه و راهبردهای آماده شدن برای امتحان دانشجویان پرستاری مامایی انجام شده است.
روش ها
این مطالعه نیمه تجربی بر روی 124 نفر از دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در ترم اول سال 91-90 انجام شد. نمونه ها به طور تصادفی به دو گروه دانشجویان مشمول سنجش با سوالات چندگزینه ای یا تشریحی تقسیم شدند. ابزار گردآوری اطلاعات دو پرسشنامه رویکردهای مطالعه (32 سوال) و راهبردهای آماده شدن برای امتحان (28 سوال) بود که روایی و پایایی آنها بررسی و تایید شد. دانشجویان پرسشنامه ها را در دو نوبت، یک بار در اولین جلسه کلاس و بار دوم در پایان ترم تکمیل کردند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون t زوجی استفاده شد.
نتایج
میانگین نمره رویکرد عمقی مطالعه دانشجویان مشمول روش سنجش تشریحی در ابتدای ترم 37/0±70/3 و انتهای ترم 33/0±75/3 بود که تفاوت معنادار آماری داشت(008/0، p=73/2t=). مقایسه میانگین نمرات رویکردهای مطالعه دانشجویان به تفکیک جنس نشان داد که بین نمره رویکرد عمقی مطالعه دانشجویان دختر مشمول روش سنجش تشریحی در ابتدا (37/0±66/3) و انتهای ترم (34/0±73/3) تفاوت معنادار وجود دارد (001/0، p=50/3-t=). بین میانگین نمرات رویکردهای سطحی مطالعه دانشجویان پسر مشمول روش سنجش چندگزینه ای در ابتدا (46/0±34/3) و انتهای ترم (60/0±63/3) نیز تفاوت معنادار آماری مشاهده شد (05/0، p=3/2t=).
نتیجه گیری
نتایج پژوهش نشان داد که استفاده از سوالات تشریحی دانشجویان را به سمت رویکرد عمقی مطالعه سوق می دهد. توصیه می شود اساتید با استفاده بیشتر از سوالات تشریحی به افزایش رویکرد عمقی مطالعه کمک نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
306 تا 318
لینک کوتاه:
magiran.com/p1145314 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!