اثر هیستامین بر سلول های دندریتیک پالس شده با پروتئین بازی میلین و پاسخ سلول های T اتولوگ در شرایط in vitro

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
نقش سلول های دندریتیک در هدایت پاسخ های ایمنی باعث شده تا از این سلول ها در درمان بیماری های خود ایمن مانند مولتیپل اسکلروزیس استفاده شود. هدف این مطالعه بررسی اثر هیستامین سلول های دندریتیک پالس شده با پروتئین بازی میلین و پاسخ سلول های T اتولوگ در شرایط in vitro بود.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی از 5 فرد داوطلب نمونه گیری انجام شد و سلول های تک هسته ای خون محیطی با استفاده ازفایکول جدا شدند. سلول های دندریتیک ازسلول های خون محیطی با استفاده از سایتوکاین های GM-CSF و IL-4تولید شدند و بعد از تحریک شدن با پروتئین بازی میلین در حضور هیستامین در گروه تیمار و بدون هیستامین در گروه کنترل بالغ شدند. با استفاده از دستگاه فلوسایتومتری، شاخص CD14 و شاخص های سطحی در سلول های دندریتیک سنجیده شد. مقادیر سایتوکاین های IL-10 و IL-12 در کشت سلول های دندریتیک و IL-4، و IFN-γ در کشت توامان سلول های دندریتیک و سلول T اتولوگ آن به دست آمد. میزان تکثیر لنفوسیت های T در گروه کنترل و تیمار مقایسه شدند. داده ها با آزمون های آماری تی دانشجویی و آنالیز واریانس یک طرفه تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
در گروه تیمار بیانCD83 (از 3/15 به 5/24درصد) و HLA-DR (از 3/26 به 38درصد) نسبت به گروه کنترل افزایش معنی داری را نشان داد(05/0p<). بیان CD14 کاهش را نشان نداد. ترشح IL-10 افزایش و IL-12 کاهش را نشان داد. نسبت IL-4/IFN-γ نسبت به گروه کنترل افزایش معنی داری را نشان داد(05/0p<).
نتیجه گیری
هیستامین با انحراف پاسخ های ایمنی از سمت TH1/TH17 به سمت TH2 در مدل آزمایشگاهی مولتیپل اسکلروزیس می تواند به عنوان یک روش نوین در ساخت واکسن های با پایه سلول های دندرتیک در درمان بیماری مفید باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
163 تا 172
لینک کوتاه:
magiran.com/p1145445 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!