تولید دکستران از ملاس نیشکر با استفاده از باکتری لوکونوستوک مزانتروئیدس

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
دکستران پلی ساکاریدی متشکل از مونومرهای گلوکز می باشد که به طور گسترده به عنوان توسعه دهنده حجم خون در داروسازی استفاده می شود. هدف این مطالعه تولید دکستران از ملاس نیشکر با استفاده از باکتری لوکونوستوک مزانتروئیدس بود.
روش بررسی
در این مطالعه تجربی، جهت رشد میکروارگانیسم و تولید دکستران، ملاس نیشکر در غلظت های مختلف به محیط کشت اضافه شد. رسوب دکستران بعد از 48 ساعت با اضافه کردن اتانول، تکان دادن و سانتریفوژ کردن حاصل گردید. جهت شناسایی کیفی، از اثر دکستران بر پولاریزاسیون و برای طراحی و تحلیل داده ها از روش آماری طرح رویه پاسخ استفاده شد.
یافته ها
پس از بررسی اثر جداگانه و متقابل پارامترها بر مقدار دکستران تولیدی نتایج مربوط به سطوح بهینه به صورت 50 گرم بر لیتر ملاس نیشکر، دمای 35 درجه سانتی گراد و 5/8 = pH به دست آمد که در این شرایط، بیشترین دکستران برابر با 82 گرم بر لیتر تولید شد. ضریب همبستگی مدل محاسباتی برای دکستران تولیدی 5/99 درصد به دست آمد که بیانگر تطابق عالی مدل محاسباتی با نقاط آزمایش شده و دقت بالای مدل بود.
نتیجه گیری
تولید دکستران به وسیله باکتری لوکونوستوک مزانتروئیدس و ملاس نیشکر به عنوان سوبسترا یک روش کم هزینه و مقرون به صرفه در مقایسه با روش های رایج تولید دکستران می باشد و علاوه بر تولید یک محصول کلینیکی، بار آلایندگی ملاس در محیط زیست به طرز چشمگیری کاهش می یابد.
زبان:
فارسی
صفحات:
184 تا 193
لینک کوتاه:
magiran.com/p1145447 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!