مقایسه دقت تشخیصی تصاویر توموگرافی کامپیوتری با اشعه مخروطی ((Cone Beam Computed Tomography(CBCT) و رادیوگرافی پری اپیکال در ضایعات تحلیل داخلی ریشه

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
تحلیل داخلی ریشه در مراحل اولیه ممکن است که نمای رادیوگرافی نداشته باشد. معمولا برای ارزیابی این ضایعه از رادیوگرافی های پری اپیکال داخل دهانی استفاده می شود که یکی از مشکلات بزرگ آن کسب اطلاعات تشخیصی محدود می باشد. با توجه به محدودیت های تکنیک های داخل دهانی در کشف زودرس ضایعات تحلیل داخلی ریشه، در این مطالعه دقت توموگرافی کامپیوتری با اشعه مخروطی (CBCT) که روشی جدید در ارزیابی فک و صورت است، در مقایسه با رادیوگرافی پری اپیکال در تشخیص این ضایعات مورد ارزیابی قرار گرفت.
روش بررسی
60 دندان پرمولر تک ریشه ای به صورت مزیودیستال برش داده شد و با فرز روند در 30 دندان در نواحی کرونال و اپیکال (به صورت تصادفی) تحلیل داخلی ایجاد شد و 30 دندان باقیمانده به عنوان گروه کنترل منظور شد. دندان ها در آکریل خودپخت مانت شدند. از هر دندان رادیوگرافی پری اپیکال و CBCT گرفته شد. دو متخصص رادیولوژی فک و صورت وجود یا عدم وجود تحلیل در تصاویر پری اپیکال و CBCT از هر دندان را مورد بررسی قرار دادند.
یافته ها
CBCT در تمام موارد توافق کامل با واقعیت دارد، اما رادیوگرافی پری اپیکال در برخی موارد خصوصا در ضایعات 3/1 اپیکال ریشه توافق متوسطی با واقعیت داشته و نتایج آن تفاوت معناداری با واقعیت دارد.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج مطالعه حاضر به نظر می رسد که خصوصا در نواحی اپیکال، CBCT نسبت به رادیوگرافی پری اپیکال دقت تشخیصی بالاتری در کشف ضایعات تحلیل داخلی ریشه دارا می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
253 تا 261
لینک کوتاه:
magiran.com/p1145876 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!