مقایسه نوع دوستی، حس همدلی و مسوولیت پذیری اجتماعی در افراد داوطلب و غیر داوطلب اهدای خون

چکیده:
سابقه و هدف
نظام های سلامت دنیا، با دغدغه تامین خون سالم و روند رو به رشد نیاز به این عنصر حیاتی روبرو هستند. اهدای خون به عنوان یک رفتار مطلوب اجتماعی، متاثر از ویژگی های انسانی بوده و می تواند نمادی از سرمایه اجتماعی هر کشوری باشد. در این تحقیق رفتار نوع دوستی، حس همدلی و مسوولیت پذیری اجتماعی در دو گروه افراد داوطلب اهدای خون و افراد غیر داوطلب بررسی شده است.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر از نوع مقطعی - مقایسه ای و جامعه آماری پژوهش، کلیه مردان داوطلب اهدای خون در پایگاه انتقال خون اردبیل بودند. دو گروه 30 نفره از بین داوطلبان اهدای خون و افراد غیر داوطلب، به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. از پرسشنامه های رفتار نوع دوستانه، مقیاس بهره همدلی و پرسشنامه شخصیتی به عنوان ابزار استفاده شد و داده ها جمع آوری گردید. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تحلیل واریانس چند متغیری(MANOVA) تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
نتایج نشان داد میانگین نمره مسوولیت پذیری اجتماعی در دو گروه داوطلب و غیر داوطلب اهدای خون به ترتیب 13/4 ± 93/28 و 68/3 ± 13/24 می باشد. میانگین متغیرهای نوع دوستی، همدلی و مسوولیت پذیری اجتماعی در گروه داوطلب بیشتر از افراد غیر داوطلب اهدای خون بود. هم چنین بین نوع دوستی، حس همدلی و انگیزه مسوولیت پذیری اجتماعی رابطه مثبت معناداری وجود داشت.
نتیجه گیری
رفتار نوع دوستی، حس همدلی و انگیزه مسوولیت پذیری اجتماعی در افراد داوطلب اهدای خون بیشتر از افراد غیر داوطلب می باشد، لذا با شناسایی افراد نوع دوست، همدل و مسوولیت پذیر می توان زمینه گسترش اهدای خون را فراهم آورد.
زبان:
فارسی
صفحات:
189 تا 196
لینک کوتاه:
magiran.com/p1146755 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!