میزان پاسخ دهی تخمدان به تحریک تخمک گذاری در سیکل IVF متعاقب سیستکتومی لاپاراسکوپیک اندومتریومای تخمدان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

اندومتریوز تخمدانی یکی از بیماری های زنان در سنین باروری است. اثرات سیستکتومی در باروری این بیماران مورد بحث است. در این مطالعه، ما به بررسی اثر جراحی سیستکتومی لاپاراسکوپیک اندومتریوز تخمدانی از نظر پاسخ به تحریک تخمک گذاری در مقایسه با تخمدان مقابل پرداختیم.

روش بررسی

در این مطالعه مورد- شاهدی، 30 بیمار مبتلا به اندومتریوما یک طرفه تخمدان که سابقه جراحی سیستکتومی لاپاراسکوپیک به روش Stripping داشتند، از سال 1388 الی 1391 در بیمارستان زنان دانشگاه علوم پزشکی تهران تحت تحریک تخمک گذاری در سیکل In Vitro Fertilization (IVF) قرار گرفتند. سپس تخمدان سیستکتومی شده با تخمدان مقابل از نظر تعداد فولیکول های تولید شده مقایسه شد.

یافته ها

میانگین سنی بیماران (4/3±3/32) سال بود. میانگین اندازه کیست اندومتریومای جراحی شده (2/10±4/42) میلی متر بود. میانگین تعداد فولیکول ها در تخمدان های جراحی شده (2/1±5/2) با دامنه (5-1) بود و در تخمدان های کنترل میانگین تعداد فولیکول ها (4/1±9/3) با دامنه (6-1) بود. آزمون آماری نشان داد که اختلاف معنی داری بین تعداد فولیکول ها در تخمدان های جراحی شده در مقایسه با تخمدان های جراحی نشده، وجود داشت به طوری که کاهش معنی دار در ذخیره تخمدانی و تولید فولیکول ها در تخمدان های جراحی شده مشاهده شد (0/6- الی0/2-). 95%CI و (001/0>P).

نتیجه گیری

سیستکتومی لاپاراسکوپیک اندومتریوما باعث کاهش پاسخ تخمدان به تحریک تخمک گذاری در سیکل IVF می شود. این کاهش پاسخ تخمدان ارتباط معنی داری با سن، شاخص توده بدنی، اندازه و محل کیست و فاصله زمانی از جراحی تخمدان نداشت.

زبان:
فارسی
صفحات:
209 تا 215
لینک کوتاه:
magiran.com/p1147540 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!