مقایسه سطح سرمی ویتامین A، D و روی در کودکان شش ماه تا پنج سال مبتلا به عفونت ادراری با گروه کنترل در دو بیمارستان دانشگاهی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
عفونت دستگاه ادراری از عفونت های شایع دهه اول زندگی شیرخواران و کودکان می باشد. این بیماران در معرض عوارضی مانند مختل شدن رشد، هیپرتانسیون شریانی، پروتیینوری و نارسایی مزمن کلیه می باشند. ریزمغذی ها، ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز برای متابولیسم کارآمد بدن هستند که وجود آن ها برای عملکرد صحیح سیستم های مختلف بدن ضروری می باشد. در این مطالعه ارتباط بین سطح سرم ویتامین A و D و Zn در کودکان مبتلا به عفونت ادراری و گروه کنترل مقایسه شد.
روش بررسی
در این مطالعه مقطعی 25 بیمار مبتلا به عفونت ادراری بستری در بخش کودکان بیمارستان های رسول اکرم (ص) و بهرامی و هم چنین 40 بیمار به عنوان گروه کنترل وارد مطالعه شدند. 72% بیماران مذکر و 28% مونث با میانگین سنی 17/2 بودند. میزان ویتامین A و D و Zn سطح سرم در هر دو گروه مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها
میزان ویتامین A و D در بیماران در مقایسه با کنترل کم تر بود، ولی اختلاف معنی داری نداشت (به ترتیب 4/0P= و 9/0P=). میزان Zn در سرم بیماران در مقایسه با کنترل کم تر و از نظر آماری معنی دار بود (05/0P<).
نتیجه گیری
ویتامین A و D می تواند در استعداد ابتلا به عفونت ادراری نقش داشته باشند. با در نظر گرفتن تفاوت آن در گروه های سنی مختلف بیماران نیاز به بررسی در حجم وسیع تر دارد. اما از آن جا که کاهش سطح سرمی روی با افزایش استعداد ابتلا به عفونت ادراری همراه بود، شاید تجویز روی در عفونت ادراری مفید باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
244 تا 249
لینک کوتاه:
magiran.com/p1147558 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!