نقش استادان در شکل گیری ابعاد پنهان برنامه درسی: یک مطالعه کیفی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
برنامه درسی پنهان بخش گسترده ای از برنامه است که تمام دانش غیر رسمی و گاهی اوقات ناخواسته، ارزش ها و اعتقادات را که بخشی از فرایند یادگیری در مدارس و کلاس های درس می باشد، شامل می شود. برنامه ی درسی پنهان رابطه جدایی ناپذیر با آموزش اخلاق دارد. بنابراین این تحقیق با هدف تبیین تجربیات استادان از شکل گیری این بعد از برنامه درسی در قالب یک تحقیق کیفی انجام شد.
روش کار
این مطالعه با هدف بررسی نقش معلمان در شکل گیری برنامه درسی پنهان و در قالب یک تحقیق کیفی انجام شده و داده ها از طریق تحلیل محتوا مورد بررسی قرار گرفته است. داده ها با استفاده از مصاحبه های عمیق نیمه ساختار یافته و گروه های متمرکز با 22 عضو هیات علمی در تمام گروه ها جمع آوری گردید. شرکت کنندگان با روش نمونه گیری هدفمند از گروه های مختلط در زمینه های پایه، بالینی و پرستاری انتخاب شدند.
یافته ها
تجزیه و تحلیل محتوای کیفی به چهار درون مایه اصلی و 26 طبقه از نقش معلم در شکل گیری برنامه درسی پنهان مشتمل بر عوامل مرتبط با توانمندسازی معلم، ارتباط بین فردی، خصوصیات اخلاقی و شخصیتی استاد و ویژگی های تربیتی عملکرد استاد منجر گردید. همچنین هر طبقه زیر طبقاتی را شامل می شود.
نتیجه گیری
با توجه به نقش معلم به شکل دهی ابعاد پنهان درسی و توجه به نقش این موضوع در شکل گیری ابعاد مختلف علمی، اجتماعی و اخلاقی - تربیتی دانشجویان پیشنهاد می شود که توجه اساسی به این بعد از برنامه درسی مد نظر استادان، مسوولین و متولیان آموزش پزشکی کشور قرار گیرد و برنامه های غنی جهت آموزش های کارگاهی ضمن خدمت مد نظر قرار گیرد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
11
لینک کوتاه:
magiran.com/p1148596 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!