بررسی ضرورت موضوعات آموزشی کارآموزی و کارورزی پزشکی اجتماعی از دید دانش آموختگان پزشکی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
از چندین سال قبل، رویکرد آموزش مبتنی بر جامعه به صورت پراکنده و با جدیتی متفاوت در دانشگاه ها اجرا گردیده و حضور کارآموزان و کارورزان در مراکز بهداشتی- درمانی، عرصه جدیدی را در آموزش پزشکی باز نموده است. این پژوهش به منظور بررسی ضرورت موضوعات آموزشی کارآموزی و کارورزی پزشکی اجتماعی از دید دانش آموختگان رشته پزشکی انجام شده است.
روش کار
این مطالعه مقطعی در سال 1389 بر روی دانش آموختگان پزشکی شاغل در شهرستان بابل که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب شده بودند، انجام شد. سپس اطلاعات مورد نیاز توسط پرسش نامه که در سه قسمت طراحی شده بود، جمع آوری گردید و داده ها با کمک نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون های Chi-square و Fisher مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
در این مطالعه، 130 نفر از پزشکان که به طور متوسط در 7/5 ± 4/10 سال گذشته دانش آموخته شده بودند، مورد بررسی قرار گرفتند. بر اساس یافته های این پژوهش، ارایه مباحث بهداشت حرفه ای، مدیریت بیماری و حل مشکل بهداشتی- درمانی و حضور در مرکز بهداشتی- درمانی شهری و اجرای پروژه تحقیقاتی در دوره های کارآموزی و کارورزی دانش آموختگان پس از سال 1380 به طور معنی داری بیشتر از ادوار گذشته بود. ضمن این که پزشکان شاغل در مراکز روستایی در مقایسه با سایر دانش آموختگان بر ضرورت و اهمیت مباحث مربوط به بهداشت روان، بهداشت سالمندان، بهداشت دهان و دندان، بهداشت مدارس، مدیریت بیماری و آشنایی با شیوه های ارزیابی جامعه و به کارگیری آن ها تاکید داشتند.
نتیجه گیری
با توجه به نظرات پزشکان، ارایه مطالب آموزشی از جمله بهداشت حرفه ای، روان و سالمندان -که مورد توجه کمتر هستند و کاربرد زیادی در آینده شغلی پزشکان دارند-، در دوره های کارآموزی و کارورزی پزشکی اجتماعی، در کنار کم رنگ شدن مباحث تکراری و کم کاربرد همراه با برگزاری برنامه های آموزش مداوم، می تواند گامی موثر در نزدیک شدن به هدف جامعه نگر بودن آموزش پزشکی باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
39
لینک کوتاه:
magiran.com/p1148603 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!