ویژگی های پرستاران تاثیرگذار آموزشی: یک مطالعه کیفی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
رهبران فکری یا افراد تاثیرگذار آموزشی افرادی هستند که با تاثیر روی عملکرد سایر همکاران خود به طور ویژه ای جهت انتقال دانش و فرایند ترجمان دانش مود توجه قرار گرفته اند. آگاهی از ویژگی های چنین افرادی جهت شناسایی آن ها بسیار کمک کننده است. مطالعات زیادی در حیطه های علوم اجتماعی در این زمینه انجام گرفته است، اما در حیطه علوم پزشکی تعداد معدودی مطالعه وجود دارد که بیشتر آن ها روی رشته پزشکی تمرکز داشته اند. هدف از انجام این مطالعه، شناسایی ویژگی های پرستارن تاثیرگذار آموزشی در یک محیط بیمارستانی بود.
روش کار
این مطالعه یک پژوهش کیفی با روش بحث گروهی متمرکز بود که بحث گروهی به صورت نیمه ساختار یافته انجام گرفت. در این مطالعه، 16 پرستار شاغل به کار در بیمارستان افضلی پور دانشگاه علوم پزشکی کرمان انتخاب شدند. از این افراد در راستای هدف مطالعه سوال شد که «شما به هنگام برخورد با یک مشکل آموزشی، مراقبتی و درمانی از چه فردی/ افرادی مشاوره می گیرید؟». در راستای این هدف، از آن ها خواسته شد که ویژگی افرادی را که به آن ها مراجعه می کنند، ذکر نمایند. داده ها از طریق تحلیل محتوا آنالیز و سپس در حیطه های اصلی و فرعی دسته بندی شدند.
یافته ها
یک پرستار برای این که به عنوان پرستار تاثیرگذار آموزشی معرفی شود، باید پنج ویژگی کلی را داشته باشد که عبارت از دانش بالا، داشتن مهارت های ارتباطی، توانایی تصمیم گیری و مشارکت، رفتارهای انسان دوستانه و داشتن تجربه و مهارت های کلینیکی است.
نتیجه گیری
ویژگی «داشتن مهارت و تجربه بالینی» به عنوان یک ویژگی جدید در این مطالعه شناسایی شد. سایر ویژگی ها در سایر مطالعات (گروه های غیر پرستار) نیز شناسایی شده بودند. این نتایج نشان می دهد که یک فرد پرستار برای این که از طرف همکار خود به عنوان یک مشاور مورد مشورت قرار بگیرد، نه تنها باید چهار ویژگی شناسایی شده در سایر مطالعات را داشته باشد، بلکه باید از مهارت و تجربه بالینی نیز برخوردار باشد. این مطالعه اهمیت تجربه و مهارت بالینی در پرستاران را در مقایسه با سایر حیطه ها از جمله پزشکی نشان می دهد. داشتن تجربه و مهارت بالینی در کنار سایر ویژگی ها، به عنوان مهم ترین شاخصه های پرستاران تاثیرگذار آموزشی معرفی شدند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
56
لینک کوتاه:
magiran.com/p1148613 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!