تعیین چالش های دانشگاه علوم پزشکی کرمان در دستیابی به اهداف نقشه جامع علمی سلامت کشور و ارایه راهکار

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

با تدوین سند نقشه جامع علمی کشور در حوزه سلامت، اکنون وظیفه سازمان های ذیربط است تا به اجرایی سازی این سند کلان بپردازند. از مهم ترین این سازمان ها، دانشگاه های علوم پزشکی می باشند. این مطالعه با هدف تعیین مهم ترین چالش های دانشگاه علوم پزشکی کرمان در دستیابی به اهداف نقشه جامع علمی سلامت کشور و ارایه راهکارهای اصلاحی انجام شد.

روش کار

این مطالعه از نوع کاربردی است که با استفاده از روش کیفی در سال 1390 انجام شد. در این مطالعه، نمونه پژوهش (25 نفر) با روش نمونه گیری هدفمند و طبقه ای انتخاب شد. ابزار جمع آوری داده ها مصاحبه بود. از این افراد در خصوص چالش های دانشگاه در خصوص دستیابی به اهدف نقشه علمی سوال هایی به صورت باز پرسیده شد. تحلیل داده ها به روش تحلیل چارچوبی داده های کیفی انجام شد.

یافته ها

در انتهای این مطالعه کیفی 10 مفهوم اساسی سیاست گذاری و مدیریت، تامین مالی و تسهیل فرایندهای دانشگاهی، توسعه و ارتقای منابع انسانی دانشگاه، توسعه و ارتقای آموزش، انجام تحقیق، انتشار دانش، کارآفرینی، ارایه خدمات، فرهنگ و هنجارها و تسهیل ارتباطات و 46 زیر گروه از چالش ها شناسایی گردید. در تحلیل عمیق تر این عوامل به نظر می رسد که سیاست گذاری و مدیریت، فرهنگ و هنجارها و توسعه و ارتقای آموزش چالش های جدی تری باشند.

نتیجه گیری

با توجه به اهمیت دستیابی به اهداف نقشه جامع علمی سلامت کشور و نقش دانشگاه های علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمان می بایست با تدوین برنامه ای منسجم با هدف کاهش چالش های اشاره شده در این مطالعه به ایفای نقش جدی در دستیابی به اهداف نقشه بپردازد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
114
لینک کوتاه:
magiran.com/p1148630 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!