بررسی تاثیر ورزش بر افسردگی خفیف بعد از زایمان و عوامل مرتبط با آن در مراجعین به مراکز بهداشتی و درمانی کاشان سال 1390

نویسنده:
پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
افسردگی بعد از زایمان یک بیماری مهم و مشکل ساز بوده که در صورت عدم تشخیص و درمان به موقع ممکن است تشدید یافته و طولانی شود، بنابراین جهت پیشگیری از هرگونه اختلال ناشی از افسردگی در روابط همسر و خانواده و تامین سلامت مادر، کودک و خانواده یکی از اقدامات توصیه شده ورزش می باشد. هدف از این مطالعه تعیین تاثیر تمرینات ورزشی بعد از زایمان بر روی بهبود افسردگی خفیف در زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی کاشان بوده است.
مواد و روش ها
مطالعه حاضر یک کارآزمایی بالینی دو سو کور است. تعداد 50 نفر از مادرانی که زایمان طبیعی کرده و در هفته دوم زایمان به مراکز بهداشتی درمانی کاشان مراجعه نمودند پس از آن که توسط آزمون افسردگی بک افسردگی آنان خفیف تشخیص داده شد، به روش تصادفی انتخاب و به صورت یک در میان در دو گروه تجربی (ورزشی) و مقایسه (غیر ورزشی) قرار گرفتند. سپس شش هفته بعد از زایمان، مجددا با تست بک میزان افسردگی در دو گروه تعیین و با هم ادغام شد.
یافته ها
بیشترین میزان (58%) از افراد مورد بررسی در گروه سنی20-30 سال، 55درصد خانه دار، 44درصد دارای تحصیلات دیپلم و زیر دیپلم و 66درصد دارای دو بار سابقه زایمان بودند. شش هفته بعد زایمان، 72درصد از گروه تجربی در مقابل 40درصد از گروه مقایسه بهبود یافته و 8درصد از گروه تجربی در مقابل 16درصد از گروه مقایسه نیازمند مشورت با روان پزشک بودند. آزمون t اختلاف معنی داری در دو گروه نشان داد (05/0> p).
بحث و نتیجه گیری
نتایج پژوهش حاضر نشان داد که ورزش در بهبود افسردگی خفیف بعد از زایمان تاثیر مثبت دارد. پیشنهاد می شود در مراقبت های بعد از زایمان بر انجام تمرینات ورزشی مناسب تاکید شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
363
لینک کوتاه:
magiran.com/p1151599 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!