(مقاله کوتاه پژوهشی)بررسی تغییرات جمعیت مگس خیار، (Dip.: Tephritidae) Dacus ciliatus Loew روی خیار پائیزه در منطقه ملاثانی استان خوزستان

پیام:
چکیده:
تغییرات جمعیت مگس جالیز، Dacus ciliatus Loew، روی خیار پائیزه در منطقه ملاثانی استان خوزستان در سالهای 1388 و 1389 مورد مطالعه قرار گرفت. نمونه برداری از یک مزرعه خیار به مساحت 2000 متر مربع و به صورت هفتگی انجام شد. در هر نمونه برداری تعداد 10 عدد میوه خیار به صورت تصادفی از مزرعه خیار جمع آوری و در درون یک طشت پلاستیکی گذاشته شد. در کف طشت 5 سانتی متر خاک نرم قرار داشت. روی طشت به وسیله توری ریز پوشیده شده بود. بعد از خروج حشرات کامل تعداد و جنسیت آنها تعیین شد. در سال اول، فعالیت این مگس از مهرماه آغاز و تا اواخر آذر ادامه داشت. اوج جمعیت مگس جالیز در سال 1388 در اواسط آبان ماه بود (302 عدد مگس در 10 میوه خیار). در سال دوم نیز فعالیت مگس در مهرماه شروع شد و تا آذر ادامه داشت. اوج جمعیت مگس جالیز در سال 1389 نیز در اواسط آبان بود (407 عدد مگس در 10 میوه خیار). در هر دو سال هر دو جنس نر و ماده در مزارع فعالیت داشتند و نسبت جنسی حدود50 درصد (ماده) بود. اطلاعات حاصل از این مطالعه در مدیریت این حشره آفت کاربرد خواهد داشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
258 تا 262
لینک کوتاه:
magiran.com/p1152966 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!