مقایسه ریزنشت کامپوزیت با بیس سیلوران در مقایسه با کامپوزیت های باانقباض کم با بیس متاکریلات

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
انتخاب بهترین ماده ترمیمی به جهت کاهش میزان ریزنشت در حفرات ClV، یکی از چالش های مهم در دندانپزشکی ترمیمی است. هدف از این مطالعه آزمایشگاهی مقایسه میزان ریزنشت کامپوزیت های با بیس سیلوران در مقایسه با کامپوزیت های بابیس متاکریلات با درصد انقباض کم در حفرات ClV می باشد.
روش بررسی
در این مطالعه آزمایشگاهی حفرات ClV در سطح باکال و لینگوال 24 دندان پرمولر و مولر انسانی تراشیده شد (48 حفره). دندانها به چهار گروه شش تایی (12حفره) تقسیم شدند: گروه یک: کامپوزیت LS System Adhesive Primer & Bond + Filtek P90 گروه دو: کامپوزیت Kalore-GC + Clearfil SE bond گروه سه: کامپوزیت Grandio + Clearfil SE bond گروه چهار: کامپوزیت Aelite LS Posterior + Clearfil SE bond. همه دندانها تحت دو هزار سیکل حرارتی قرار گرفتند. در نهایت دندانها در فوشین بازی 5/0 % به مدت 24 ساعت و در دمای 37 درجه سانتی گراد قرار گرفتند و سپس دندانها برش داده شده و تحت استریومیکروسکوپ مشاهده شدند. آنالیز آماری با استفاده از تستهای Kruskal-Wallis و Dunn Procedure انجام شد و ریزنشت اکلوزال و جینجیوال با تست Wilcoxon مقایسه شد.
یافته ها
از نظر آماری تفاوت بین میزان ریزنشت اکلوزالی بین چهار گروه معنی دار نیست. (05/0 > p) ولی میزان ریزنشت جینجیوالی در گروه چهارم (Aelite) به طور معنی داری بیشتر از نمونه های ترمیم شده با سیلوران بود. (05/0 < p) در مقایسه میزان ریزنشت اکلوزالی و جینجیوالی در هر یک از گروه ها به جز در سیلوران و Kalore-GC میزان ریزنشت جینجیوالی به طور معنی داری بیشتر از ریزنشت اکلوزالی بود.(05/0 < p)
نتیجه گیری
سیلوران عملکرد بهتری نسبت به کامپوزیت های با بیس متاکریلات با انقباض کم به غیر از الیت در مطالعه حاضر نداشته است.
زبان:
فارسی
صفحات:
124 تا 132
لینک کوتاه:
magiran.com/p1154894 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!