ساختار عاملی، اعتبار و روایی نسخه فارسی مقیاس تنظیم هیجانی در طی امتحان

پیام:
چکیده:
مقدمه
تنظیم هیجان در طی امتحان نقش اساسی در کمک به نشان دادن دانش و مهارتهای واقعی فراگیران در خلال موقعیتهای امتحان دارد. هدف پژوهش حاضر تهیه نسخه فارسی مقیاس تنظیم هیجانی در طی امتحان و بررسی ساختار عاملی، اعتبار و روایی آن بود.
روش
نسخه فارسی مقیاس تنظیم هیجانی در طی امتحان پس از آماده سازی بر روی 350 نفر (175 نفر دختر) از شرکت کننده ها اجرا شد. بعد از تجزیه و تحلیل ماده، اعتبار نسخه فارسی مقیاس تنظیم هیجانی در طی امتحان بر اساس همسانی درونی، همبستگی های مجموعه ماده و بازآزمایی مورد بررسی قرار گرفت. همچنین علاوه بر ارزیابی ساختار عاملی مقیاس از طریق تحلیل عاملی اکتشافی، روایی آن توسط همبستگی بین خرده-مقیاس ها و روایی ملاکی بررسی شد.
یافته ها
پس از حذف یک ماده از مقیاس اصلی 38 سوالی، ضرایب همسانی درونی قابل قبولی برای کل مقیاس (71/0) و خرده مقیاس های آن (دامنه آلفای کرونباخ 52/0 تا 80/0 بود) به دست آمد. نمره های ماده و نمره های کلی خرده مقیاسهای مربوطه به صورت معنادار همبسته بودند (35/0 =r تا 75/0 =r) و ارزش ضرایب همبستگی بازآزمایی (66/0 تا 79/0) بیانگر ثبات مقیاس بود. تحلیل مولفه اصلی با چرخش واریماکس از الگوی 8 عاملی اصلی مقیاس حمایت کرد. روابط درونی بین خرده مقیاس ها مطابق با الگوی نظری بود. در نهایت، الگوی همبستگی خرده مقیاس ها با نمرات اضطراب امحتان بیانگر روایی ملاکی مطلوب مقیاس بود.
نتیجه گیری
نسخه فارسی مقیاس تنظیم هیجانی در طی امتحان، ساختار عاملی، اعتبار و روایی مناسبی در جامعه ایران دارد و ابزار مناسبی برای استفاده در موقعیت های آموزشگاهی، بالینی و پژوهشی می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
123
لینک کوتاه:
magiran.com/p1155997 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!