بررسی عوامل موثر بر فاصله ازدواج تا تولد اول، با استفاده از مدل شفا یافته گمپرتز تعمیم یافته در استان آذربایجان غربی

پیام:
چکیده:
مقدمه و اهداف
تاکنون، مطالعه های متعددی به بررسی عوامل موثرموثر بر فاصله ازدواج تا تولد اول پرداخته اند، اما در هیچ یک از آن ها احتمال حضور زنان نابارور در نمونه مورد مطالعه در نظر گرفته نشده است. ازاین رو، هدف این مطالعه، بررسی دقیق تر فاصله تولد اول و تعیین عوامل موثر بر این فاصله، با در نظر گرفتن حضور زنان نابارور در نمونه است.
روش کار
در این پژوهش از اطلاعات مربوط به 1068 زن 49-15 ساله متاهل در استان آذربایجان غربی استفاده شد. اطلاعات از طریق پرسشنامه و با روش نمونه گیری دو مرحله ای گرد آوری گردید. بررسی فاصله تولد اول و عوامل موثر بر این فاصله، با استفاده از مدل شفا یافته گمپرتز تعمیم یافته انجام شد. برای تجزیه و تحلیل توصیفی داده ها از نرم افزار SPSS نسخه 16 و برای تجزیه و تحلیل تجزیه و تحلیل تحلیلی داده ها از نرم افزار R نسخه 2.12، استفاده گردید.
نتایج
در این مطالعه میانگین فاصله بین ازدواج تا تولد اول (± انحراف معیار) برابر با 2/7 ± 9/3 سال بود. با برازش مدل از بین عوامل مورد بررسی تنها افزایش تحصیلات مادر به طور معنی دار فاصله ازدواج تا تولد اول را افزایش می داد. همچنین، نسبت زنانی که صاحب فرزند نشده بودند، برابر با 062/0 برآورد شد که با افزایش سطح تحصیلات مادر این نسبت نیز افزایش می یافت.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد که با توجه به احتمال حضور زنان نابارور در جامعه استفاده از مدل شفا یافته گمپرتز در تجزیه و تحلیل تجزیه و تحلیل بقا روشی مناسب در بررسی فاصله تولد اول و یافتن عوامل موثر بر این فاصله است.
زبان:
فارسی
صفحات:
41 تا 51
لینک کوتاه:
magiran.com/p1156089 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!