ویژگی های همه گیرشناسی و بالینی سردردهای میگرنی و تنشی و برآورد شیوع در مراجعان به بیمارستان فارابی کرمانشاه، سال 90-1389

پیام:
چکیده:
مقدمه و اهداف
سردرد یکی از شایع ترین عارضه هایی است که می تواند مشکلی جدی برای افراد، در هر گروه سنی، به وجودآورد. پژوهش حاضر، با هدف برآورد شیوع سردردهای تنشی و میگرنی، گزارش ویژگی های بالینی سردرد و مقایسه آن ها با هم، صورت گرفت.
روش کار
پژوهش به روش مقطعی، روی 1150 بیمار مراجعه کننده با شکایت سردرد، به بیمارستان فارابی کرمانشاه در سال های 90-1389 انجام شد و در پایان،350 نفر به عنوان بیمار تشخیص داده شدند و فهرست طبقه بندی بین المللی سردرد (IHS) را تکمیل کردند. داده ها با استفاده از آماره های توصیفی فراوانی و درصد، با نرم افزارSPSS 16 تحلیل شد.
نتایج
نتایج نشان داد که زنان بیشتر از مردان به سردرد مبتلا بودند (0001/0P<). همچنین، میگرن درگروه های سنی 41-30 سال، با 54 نفر مبتلا (4/15%)، بیشتر شیوع داشت، اما سردرد تنشی در گروه های سنی 53-42 سال، با 58 نفر مبتلا (3/23%)، شایع تر بود و رابطه ای معنادار بین موقعیت و نوع سردرد مشاهده شد (0001/0P<). همچنین، پژوهش نشان داد که (4/20%) از مبتلایان به میگرن و (9/8%) از مبتلایان به سردرد تنشی به علت سردرد شغل خود را از دست داده بودند. و بین سردرد تنشی و سابقه درگیری در شغل دوم رابطه ای معنادار وجود داشت (026/0P<).
نتیجه گیری
سردرد های تنشی و میگرنی دو عارضه جداگانه اند و در ایجاد هر یک، دیگری کاملا بی تاثیر است. عارضه سردرد توجه بیشتر و ارائه راهکارهایی را می طلبد که با کمک آن ها،روندی مناسب برای پیشگیری، تشخیص و درمان آن، در نظر گرفته شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
58 تا 65
لینک کوتاه:
magiran.com/p1156092 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!