تخمین تابع تولید بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه طی دوره زمانی 90-1380

پیام:
چکیده:
زمینه

یکی از راه های بهبود عملکرد و استفاده کارا از منابع بیمارستان، توجه به روش های تجزیه و تحلیل اقتصادی از جمله تابع تولید می باشد. هدف این مطالعه تخمین تابع تولید بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه طی دوره زمانی 90-1380 با استفاده از تابع تولید کاب داگلاس بود.

روش ها

داده های مربوط به متغیر وابسته (تعداد بستری شدگان) و متغیرهای توضیحی (کادر پرستاری، تخت فعال، سایر کارکنان و پزشک) برای 6 بیمارستان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه طی دوره زمانی90-1380 با استفاده از چک لیست تولید جمع آوری شد. همچنین جهت تخمین تابع تولید از نرم افزارEviews 6 استفاده شد.

یافته ها

مقدار کشش و تولید نهایی برای همه نهاده ها مثبت بود. تولید نهایی تخت فعال، پزشک، پرستار و سایر کارکنان به ترتیب برابر با 7/76، 7/73، 3/19 و 7/6 به دست آمد. همچنین نتایج نشان داد بازدهی نسبت به مقیاس صعودی و مجموع کشش عوامل تولید برابر با 45/1 می باشد.

نتیجه گیری

بیشترین میزان کشش و تولید نهایی مربوط به تخت فعال بود و بیان گر این موضوع است که مدیران بیمارستان ها می توانند در پاسخ گویی به تغییرات تقاضا از عامل تولید تخت، بیشتر از سایر عوامل تولید استفاده کنند. همچنین تولید نهایی سایر کارکنان در مقایسه با سایر مطالعات کم تر است که ضرورت توجه به سیاست های انگیزشی و سالم در راستای افزایش کارایی سایر کارکنان و استفاده موثرتر از منابع بیمارستان را توجیه می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
325 تا 331
لینک کوتاه:
magiran.com/p1159213 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!