خوانش فیلم " ساحره" از منظر مباحث لکان
نویسنده:
چکیده:
مقاله حاضر به تحلیل برخی دیدگاه های لکان در فیلم ساحره می پردازد. لکان نظریات متعددی را بعد از فروید به حوزه روان شناسی وارد کرد. مفاهیمی مانند من چندوجهی، سه نظم خیالی و نمادین و واقعی، مرحله آیین ه، دیگری، نرینگی، نیاز، خواست، میل و کثرت دال ها از مفاهیم لکانی هستند. این مفاهیم در بخش نخست با عنوان مبانی نظری بررسی می شوند. بخش دوم مقاله به بررسی و تحلیل این فیلم بر اساس مفاهیم نام برده اختصاص دارد. بر اساس خوانش لکانی، شخصیت اصلی فیلم، بهرام، نمایانگر من چندوجهی است و از مرحله آیینه به درستی عبور نکرده است. رفتارهای او نشان دهنده علاقه به بازگشت به دوره نظم خیال یاند. رعنا، شخصیت دیگر فیلم در جاهایی این میل را نشان می دهد. ورود رعنا و بهرام به عالم همدیگر، نوعی ورود به زبان عالم آنهاست که نشانه از ورود به عالم نمادین از پیش موجود دارد. سکوت مادر بهرام و حس مرگ ناشی از صحنه ارگ بم، ورود به «نظم واقعی» است. در این فیلم مردان به علاوه رعنا)تا مدتی(به سبب داشتن قدرت، کمتر از زنان احساس اختگی میک نند. در نهایت، این بررسی نوعی تحلیل متنی برای شناخت هر چه بیشتر لایه های ضمنی و پنهان فیلم را به دست می دهد
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p1161219
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یکساله به مبلغ 1,390,000ريال میتوانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.
In order to view content subscription is required
Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!