بررسی تاثیرشبکه جمع آوری شیر برتوسعه نواحی روستایی وتقویت پیوندهای اقتصادی، اجتماعی سکونتگاه های روستایی_شهری، نمونه موردی: بخش مرکزی شهرستان هشترود

چکیده:
این تحقیق با هدف بررسی اثرات شکل گیری شبکه تولید و جمع آوری شیر بر توسعه روستایی و افزایش سطح رفاه روستاییان و تقویت پیوندهای روستایی-شهری انجام گرفته است. برای بررسی این موضوع از روش تحقیق توصیفی – تحلیلی استفاده شده است و برای گردآوری اطلاعات از دو روش اسنادی و پیمایش میدانی بهره گرفته شده است. در پیمایش میدانی از ابزار مشاهده و مصاحبه و تکمیل پرسشنامه از نخبگان روستایی، شیرآوران، ایستگاه ها و مراکز جمع-آوری شیر استفاده شده است و داده ها و اطلاعات لازم ازجامعه آماری از طریق نمونه گیری مطبق از 42 روستای بخش مرکزی شهرستان هشترود به دست آمده است. به منظور تحلیل داده ها، از نرم افزارهای SPSS و Excel و آمارهای توصیفی و برای آزمون فرضیه تحقیق از آزمون رتبه علامت دار ویلکاکسون استفاده شده است. نتایج تحقیق بیانگر آن است که ایجاد زیر ساخت ها و امکانات برای جمع آوری، فرآوری و بازاریابی محصولات لبنی پیش نیاز اساسی برای توسعه فعالیت های لبنی و زمینه ساز افزایش سطح رفاه و توسعه اقتصادی و تعادل بخشی و بهبود مناسبات شهر و روستا می باشد. لذا در راستای تنوع بخشی به درآمدهای حاصل از بخش کشاورزی، توجه به چگونگی تولیدات دامی بویژه فرآوردهای شیر و محصولات این بخش، همراه با کاهش هزینه های تولید می تواند به افزایش درآمد ها و سطح رفاه روستائیان و ایجاد اشتغال و تنوع شغلی و در نهایت به پایداری اقتصادی منجر شود و به بهبود مناسبات اقتصادی شهر و روستا در راستای حفظ منافع تولید کنندگان خرد روستایی از یک سو و تامین احتیاجات غذایی جامعه شهری به شکل مناسب از سوی دیگر یاری رساند.
زبان:
فارسی
صفحات:
127 تا 148
لینک کوتاه:
magiran.com/p1165040 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!