تاثیر فلزات سنگین بر خاموشی L1 رتروترانسپوزون ها در سلول نوروبلاستومای متوقف شده در چرخه سلولی

پیام:
چکیده:
مقدمه
L1 رتروترانسپوزون ها فعال ترین عناصر متحرک در ژنوم انسان می باشند. حرکت تنظیم نشده (رتروترانسپوزیشن) عناصر L1 می تواند منجر به ورود آن ها به ژن ها و در نتیجه منقطع شدن ژن های حیاتی و القا ناپایداری ژنومی گردد. بنابراین، سلول های انسانی با خاموش کردن حرکت این عناصر توسط عوامل اپی ژنتیکی، فعالیت L1 رتروترانسپوزون ها را مهار می نمایند. از طرف دیگر، مطالعات مختلف بیانگر نقش عواملی مانند چرخه سلولی و فلزات سنگین در القا فعالیت L1 رتروترانسپوزون ها می باشند. مهار خاموشی عناصر L1 توسط محرک های مختلف می تواند منجر به فعالیت و تهدید دوباره سلول ها شود. این مطالعه، به بررسی تاثیر فلزات نوروتوکسیک محیطی (به عنوان فاکتورهای محرک L1 رتروترانسپوزون ها) در مهار خاموشی عناصر L1 و فعالیت دورباره آن ها در سلول های نوروبلاستومای متوقف شده در چرخه سلولی می پردازد.
روش ها
کلون هایی از تک سلول های نوروبلاستومایی که وکتور L1-RP green fluorescent protein (GFP) tagged در ژنوم آن ها وارد شده است، تهیه گردید. یکی از کلون های انتخاب شده به طور هم زمان با میتومایسین- سی و غلظت های سمی و غیر سمی از فلزات آهن، مس و جیوه تیمار گردیدند. میزان فعالیت L1 رتروترانسپوزون ها و تعیین تعداد سلول های بیان کننده GFP در سلول های در حال تقسیم و متوقف شده در چرخه سلولی توسط فلوسیتومتری مورد بررسی قرار گرفت. میزان سمیت میتومایسین- سی به همراه فلزات سنگین توسط آزمایش MTT اندازه گیری شد.
نتایج
فلز جیوه در نوروبلاستومای متوقف شده در چرخه سلولی و فلزات آهن، مس و جیوه در نوروبلاستومای در حال تقسیم منجر به مهار معنی دار خاموشی و در نتیجه فعالیت مجدد L1 رتروترانسپوزون گردیدند. همچنین، تیمار سلول ها با میتومایسین- سی، تاثیری بر میزان سمیت فلزات به کار برده شده در بر نداشت.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه حاضر نشان می دهد که چرخه سلولی در مهار فرایند خاموشی L1 رتروترانسپوزون ها که توسط فلزات سنگین القا می شود نقش دارد. همچنین نشان داده شد که فلز جیوه در تمامی غلظت ها و بدون توجه به دخالت تاثیر چرخه سلولی، منجر به مهار خاموشی L1 رتروترانسپوزون ها در سلول نوروبلاستوما می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
171 تا 178
لینک کوتاه:
magiran.com/p1165055 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!