بررسی اسباب و علائم بیماری پوستی کلف براساس منابع طب سنتی ایران و مقایسه آن با بیماری ملاسما

پیام:
چکیده:
مقدمه
در منابع طب سنتی ایران بیماری های پوست همواره مورد توجه حکما بوده است و در بسیاری موارد روش های درمانی متعدد و کم خطری برای هر بیماری وجود دارد. بیماری پوستی کلف،یک اختلال تغییر دهنده رنگ پوست صورت به سمت سیاهی می باشد که علل مختلفی از جمله بارداری واختلالات قاعدگی(اختلال هورمون های جنسی)،بیماری های معده،کبد و...می توانند در ایجاد آن موثر باشند. از طرفی بیماری ملاسما در طب کنونی نیز با همین اسباب وعلائم بالینی شناخته می شود. درمان ملاسما مشکل،طولانی مدت، علامتی و همراه با عوارض بالینی بسیار زیاد است.لذا این مطالعه طراحی گردید، تا بتوان با شناخت بیشتر هر دو بیماری (کلف و ملاسما)از روش های درمانی کلف در بیماری ملاسما استفاده نمود.
روش ها
مطالعه یک بررسی مروری سیستماتیک می باشد که به بررسی بیماری کلف در کتب طب سنتی معتبردر بین قرون دوم تا چهاردهم هجری پرداخته وپس از جمع آوری و تجزیه اطلاعات آن را با بیماری ملاسما مقایسه کرده است.
یافته ها
علائم بالینی بیماری کلف با علائم بالینی بیماری ملاسما مشابه می باشد(هر دو بیماری به صورت ضایعات تیره رنگ، فاقد خشونت و بدون خارش هستند که معمولا درصورت ایجاد می شوند).این ضایعات می توانند در روی پوست گسترده شوند. یکی ازعلل بسیار مهم ایجاد کننده هر دو بیماری بارداری و اختلالات قاعدگی(اختلال در هور مون های جنسی)می باشد.البته حکمای طب سنتی علل متنوع دیگری را نیز در ایجاد این بیماری ذکر کرده اند
بحث و نتیجه گیری
علائم بالینی بیماری کلف مشابه علائم ملاسما می باشد. هر دو بیماری مذکوردرزنان بیشتر رخ می دهند. بین اسباب ایجاد کننده هردو بیماری علل مشابهی وجود دارد و به نظر می رسد علائم بیماری کلف در منابع طب سنتی ایران همان علائم بیماری ملاسمای موجود در طب کنونی باشد.بدین ترتیب با انجام مطالعات بالینی در آینده می توان از روش های درمانی ساده، ارزان وکم عارضه کلف در بیماری ملاسما استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
389 تا 394
لینک کوتاه:
magiran.com/p1165207 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!