تعیین فعالیت آنتی اکسیدانی عصاره های فنولی میوه یک واریته بلوط ایرانی (Q.castaneifolia var. castaneifolia)

پیام:
چکیده:
در این پژوهش ترکیبات فنولی میوه ی بلوط (Q.castaneifolia var castaneifolia) با حلال های آب و اتانول (70%) استخراج شدند. مقدار کل ترکیبات فنولیدر عصاره های اتانولی و آبی به ترتیب 85/238 و 18/142 میلی گرم معادل تانیک اسید در گرم عصاره بود. فعالیت آنتی اکسیدانی عصاره ها با آزمون های به دام اندازی رادیکال های DPPH، قدرت احیاء کنندگی یون های آهن 3 ظرفیتی و ظرفیت آنتی اکسیدانی کل بررسی و با آنتی اکسیدان های سنتزی BHA و BHT مقایسه گردید.
عصاره ی اتانولی بیشترین میزان به دام اندازی رادیکال های DPPH را نشان داد. در آزمون های قدرت احیاء کنندگی و ظرفیت آنتی اکسیدانی کل بیشترین فعالیت به ترتیب توسط BHT، عصاره ی اتانولی، BHA و عصاره ی آبی حاصل گردید.
هم چنین، اثر محافظتی عصاره ی اتانولی در روغن آفتاب گردان بررسی شد. عصاره ی اتانولی میوه ی بلوط در سه سطح غلظت (250، 500 و 1000 پی پی ام) به روغن اضافه شدند. نمونه ی شاهد و آنتی اکسیدان های سنتزی BHA و BHT در دو سطح غلظت (100 و 200 پی پی ام) به عنوان استاندارد مورد استفاده قرار گرفتند. نمونه ها به مدت 12 روز در ظروف باز در دمای c°70 قرار گرفتند و عدد پراکسید و تیوباربیتوریک اسید در روزهای 2، 4، 6، 8، 10 و 12 اندازه گیری شد. نتایج نشان داد که عصاره ی اتانولی در تمامی غلظت ها به خوبی توانست اکسیداسیون را به تاخیر بیندازد. غلظت های 1000 و 500 پی پی ام عصاره بهتر از BHT در غلظت 200 پی پی ام و غلظت 250 پی پی ام آن بهتر از BHA با غلظت 100 پی پی ام عمل نمودند.
زبان:
فارسی
صفحات:
45 تا 56
لینک کوتاه:
magiran.com/p1165311 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!