ارتباط آدیپونکتین و نشانگر های آتروسکلروز پیش بالینی در مبتلایان جدید به دیابت نوع دو: بررسی ضخامت انتیما- میدیای شریان کاروتید و امتیاز کلسیم شریان کرونر

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
هدف از انجام این مطالعه ارزیابی نحوه ارتباط بین آدیپونکتین سرم با عوامل خطر شناخته شده و مرسوم بیماری های قلبی- عروقی و ضخامت لایه میانی- داخلی شریان کاروتید (Carotid Artery Intimal-Medial Thickness، CIMT) و امتیاز کلسیم شریان کرونر (Coronary Artery Calcium Score، CACS) در بیماران دیابتی نوع دو جدید بود.
روش بررسی
در این مطالعه مورد- شاهدی CIMT (اندازه گیری شده به روش فراصوت نگاری (Ultrasonography)، CACS (تعیین شده به وسیله برش نگاری رایانه ای با قدرت تفکیک بالا (High resolution computed tomography)، آدیپونکتین سرم، قندخون ناشتا، چربی های سرم، نمایه توده بدنی (BMI)، فشارخون سیستولی، دیاستولی و متوسط فشارخون شریانی در 123 بیمار دیابتی نوع دو بدون علامت و 152 شرکت کننده سالم همگون سازی شده از لحاظ سن و جنس، اندازه گیری شد.
یافته ها
آدیپونکتین سرم و سایر چربی ها به طور معنی داری در دیابتی ها پایین تر بود (01/0 P<). CIMT چپ و راست، CIMT میانگین، CACS، قندخون ناشتا، فشارخون سیستولی و فشارخون متوسط شریانی به طور معناداری در شرکت کنندگان دیابتی در مقایسه با افراد غیردیابتی بالاتر بود (05/0 P<). میانگین CIMT در شرکت کنندگان دیابتی ارتباط مثبتی با سن (001/0 P<) و سطح تری گلیسرید سرم (01/0 P=) وجود داشت. هم چنین مشاهده شد که CACS با سن ارتباط مثبت (004/0 P=) و با سطح کلسترول سرم با تراکم بالا (HDL-C) ارتباط معکوس (002/0 P=) داشت.
نتیجه گیری
علی رغم پایین تر بودن سطح آدیپونکنین سرم در شرکت کنندگان دیابتی ارتباطی بین سطح سرمی آدیپونکتین سرم با CIMT و CACS دیده نشد. در افراد دیابتی علاوه بر سن، سطح سرمی تری گلیسرید با CIMT در ارتباط است. درحالی که CACS ارتباط معکوسی با HDL-C سرم دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
437 تا 444
لینک کوتاه:
magiran.com/p1166505 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!