چند بار انجام تزریق عضلانی و برقراری خط وریدی برای یادگیری لازم است؟ تدوین استاندارد بر اساس منحنی یادگیری

پیام:
چکیده:
مقدمه

هدف از آموزش بالینی، کسب تبحر در انجام مهارت های بالینی و دستیابی به صلاحیت بالینی است. مهارت های بالینی از طریق تکرار در انجام آموخته می شوند، لذا فراوانی انجام مهارت ها با افزایش صلاحیت بالینی ارتباط دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین استاندارد آموزشی برای دفعات انجام مهارت های تزریق عضلانی و برقراری خط وریدی که از مهارت های پایه و مهم پرستاری هستند، بر اساس منحنی یادگیری انجام شد.

روش ها

این پژوهش از نوع توالی زمانی با شرکت 57 دانشجوی دوره کارشناسی رشته پرستاری در شهر مشهد در سال 1390 بود که به روش آسان انتخاب شدند. میزان تبحر در انجام مهارت های بالینی با چک لیستی که روایی و پایایی آن با شاخص روایی محتوی و توافق مشاهده گران (91/0=r) تایید شده بود، جمع آوری گردید. مهارت ها تا صاف شدن خط منحنی یادگیری تکرار شدند، سپس تحلیل داده ها با رسم منحنی یادگیری انجام شد.

نتایج

میانگین نمره میزان تبحر در انجام مهارت بالینی تزریق عضلانی در دفعه اول 5/21±4/62 (بر مبنای 100) بوده که در دفعه دهم تا 9/5±1/95 افزایش یافت. این میزان در مهارت برقراری خط وریدی در دفعه اول 3/10±9/36 و در دفعه سیزدهم 3/4±1/94 بود. استاندارد دفعات مورد نیاز انجام مهارت های تزریق عضلانی و برقراری خط وریدی بر اساس شاخص صاف شدن منحنی یادگیری به ترتیب هفت و هشت دفعه برآورد گردید. بر اساس شاخص دستیابی 75 درصد دانشجویان به 75 درصد تبحر، تعداد لازم دفعات انجام تزریق عضلانی و برقراری خط وریدی به ترتیب شش و هفت دفعه برآورد گردید.

نتیجه گیری

به نظر می رسد انجام هفت تا هشت بار تزریق عضلانی و برقراری خط وریدی، برای کسب تبحر دانشجویان ضروری است. همچنین، طراحی و اجرای دفترچه ثبت مهارت های بالینی برای مستندسازی انجام این مهارت ها ضروری می نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
457 تا 469
لینک کوتاه:
magiran.com/p1167342 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!