بررسی تاثیر آموزش بر مبنای مدل اعتقاد بهداشتی بر رفتارهای پیشگیری کننده از عفونت ادراری در زنان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
با توجه به نقش رفتارهای بهداشتی در پیشگیری از بیماری ها و ماهیت آموزش مدل اعتقاد بهداشتی در تغییر رفتار، مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش بر مبنای مدل اعتقاد بهداشتی Health Belief Model (HBM) بر رفتارهای بهداشتی پیشگیری کننده از عفونت ادراری در زنان انجام شد.
روش بررسی
در این مطالعه نیمه تجربی 170 نفر از زنان دارای سابقه ابتلا به عفونت ادراری مراجعه کننده به 4 بیمارستان شهر تهران با استفاده از روش نمونه گیری آسان انتخاب و در دو گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. تاثیر آموزش با استفاده از پرسشنامه خود ساخته مشتمل بر مشخصات جمعیت شناختی و سوالات رفتارهای بهداشتی مرتبط با عفونت ادراری در شش حیطه، قبل و 12 هفته بعد از مداخله سنجیده شد. روایی محتوا با استفاده از نظر اساتید (81/0=r) و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ (93/0=α) تایید شد. داده ها با استفاده از آمارهای توصیفی و آزمون های من ویتنی، کای دو، و ویلکاکسون با سطح اطمینان 95 درصد تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها
بعد از انجام مداخله، میانگین نمره کل رفتارهای بهداشتی و پنج حیطه آن در گروه آزمون نسبت به گروه کنترل اختلاف معنی داری نشان داد (001/0P<). این اختلاف در زیر گروه تبعیت از رژیم درمانی معنی دار نبود (07/0P=). در این مقایسه قبل از مداخله در هیچکدام از رفتارها معنی دار نبود (05/0>P).
نتیجه گیری
با توجه به تاثیر مثبت مدل اعتقادی در تغییر رفتار زنان، مدل مذکور می تواند یکی از راهکارهای موثر در پیشگیری از عفونت اداری زنان در نظر گرفته شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
1
لینک کوتاه:
magiran.com/p1170256 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!