بررسی نیازهای آموزشی مراقبت از خود در بیماران کرونری قلب بستری در بیمارستان شهید محمدی بندر عباس در سال 1390

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
آموزش رفتارهای خود مراقبتی مبتنی بر نیاز در افراد مبتلا به بیماری های مزمن از اهمیت بسزایی برخوردار است. در این راستا مطالعه حاضر با هدف تعیین نیازهای آموزشی مراقبت از خود در بیماران کرونری قلب بستری در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس در سال 1390 انجام شد.
روش بررسی
در یک مطالعه توصیفی مقطعی، با استفاده از روش نمونه گیری سرشماری نیازهای آموزشی 200 بیمار کرونری قلب بررسی شد. روش جمع آوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته شامل مشخصات جمعیت شناختی و سوالات نیاز سنجی (22 سوال) در 4 حیطه، در سه طیف کم تا زیاد بر اساس مقیاس لیکرت بود. روایی محتوای با استفاده از نظر اساتید و پایایی آن با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 81/0 تایید شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی (توزیع فراوانی و درصد) و آزمون های آماری من ویتنی،کای دو و آنالیز واریانس در سطح اطمینان 95 درصد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نیاز آموزشی افراد در 18 درصد موارد کم، 44 درصد متوسط و 38 درصد زیاد بود. بیشترین نیاز آموزشی در حیطه قلب مربوط به علائم بیماری قلبی 82 درصد، در حیطه فعالیت و استراحت، برنامه ورزشی 90 درصد، درحیطه داروهای قلبی، شناخت عملکرد داروها 76 درصد و در حیطه تغذیه، محدودیت های غذایی 76 درصد بود و نیاز های آموزشی با سطح تحصیلات رابطه معناداری داشت (049/0=P).
نتیجه گیری
در تمامی حیطه ها، نیازهای آموزشی بیماران کرونری قلب متوسط به بالا بود. لذا آموزش مبتنی بر نیازهای بیماران قلبی خصوصا در بیماران کم سواد، ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
30
لینک کوتاه:
magiran.com/p1170273 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!