تعیین فراوانی سویه های سودوموناس آئروژینوزا مولد متالو -بتا-لاکتامازجدا شده از نمونه های بالینی به روش دیسک ترکیبی Imipenem-EDTA در اهواز

پیام:
چکیده:
زمینه وهدف
سودوموناس آئروژینوزا یک عامل سببی عفونت های بیمارستانی است. متالو- بتا-لاکتامازها (MBLs) یکی از مهم ترین عوامل ایجاد مقاومت به داروهای کارباپنم در سودوموناس آئروژینوزا است. با توجه به اهمیت داروهای کارباپنم در درمان عفونت های ناشی از سودوموناس، در این بررسی ایزوله های بالینی سودوموناس آئروژینوزای تولید کننده ی متالو- بتا- لاکتاماز مورد مطالعه قرار گرفتند.
روش بررسی
برای انجام این تحقیق 236 ایزوله سودوموناس آئروژینوزا از نمونه های بالینی بیماران بستری در بیمارستان های آموزشی گلستان و امام خمینی اهواز مورد مطالعه قرار گرفتند. بعد از تعیین هویت این ایزوله ها با استفاده از تست های بیوشیمیایی استاندارد، نسبت به تعیین مقاومت آن ها در برابر ده آنتی بیوتیک رایج از طریق دیسک دیفیوژن و بر اساس پروتکل CLSI اقدام گردید. سپس سویه های مقاوم به ایمیپنم، تولید کننده ی MBLs با روش فنوتیپی دیسک ترکیبیIPM-EDTA، مورد شناسایی قرار گرفتند.
یافته ها
در بین 236 ایزوله سودوموناس آئروژینوزای مورد بررسی، 122 ایزوله (4/51 درصد) به ایمیپنم مقاوم بودند. نتایج حاصل از روش دیسک ترکیبیImipenem-EDTA نشان داد که تعداد 122/110 ایزوله (90 درصد) واجد متالو- بتا- لاکتاماز بودند.
نتیجه گیری
با توجه به اینکه سویه های سودوموناس آئروژینوزای تولیدکننده ی متالو- بتا- لاکتاماز به تمام آنتی بیوتیک های بتا-لاکتام مقاوم هستند، لذا تعیین سویه های مقاوم به ایمیپنم که خود تولیدکننده ی بتا- لاکتاماز می باشند، می تواند پزشک را در انتخاب آنتی بیوتیک مناسب کمک نموده، بهبودی بیماران مبتلا به عفونت ناشی از این باکتری ها را تسریع نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
73 تا 82
لینک کوتاه:
magiran.com/p1170908 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!