مشکلات جنسی زنان مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس و ارتباط آن با کیفیت زندگی

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
مولتیپل اسکلروزیس (MS) شایع ترین بیماری عصبی پیش رونده در بالغین جوان است. مشکلات جنسی از شکایات شایع این بیماران بوده و از آن جا که ابتلا ام اس در زنان بیشتر از مردان است، این مطالعه به مشکلات جنسی زنان مبتلا به ام اس و ارتباط این مشکلات با کیفیت زندگی، در مراجعه کنندگان به انجمن ام اس ایران می پردازد.
مواد و روش ها
132 نفر زن متاهل مبتلا به ام اس، فرم مشخصات فردی و تاریخچه بیماری را تکمیل نمودند. مشکلات جنسی توسط پرسشنامه صمیمیت و تعاملات جنسی در ام اس-19 (MSISQ-19)، در سه سطح بررسی و کیفیت زندگی با استفاده از پرسشنامه MSQOL-54 ارزیابی شد. سپس ارتباط مشکلات جنسی با حیطه های کیفیت زندگی، از طریق 16- SPSS و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
یافته ها
در افراد مورد مطالعه شایع ترین مشکلات جنسی در سه سطح، به ترتیب اختلال ارگاسم، احساس درد، سوزش و ناراحتی بدن و نگرانی درباره رضایت جنسی همسر بود. حیطه های عملکرد جسمی، کیفیت زندگی کلی، انرژی، عملکرد جنسی، درک سلامت و عملکرد اجتماعی با تمام مشکلات جنسی ثانویه ارتباط معنی داری داشتند. عملکرد اجتماعی در مقایسه با سایر حیطه ها، ارتباط قوی تری با مشکلات جنسی ثانویه داشت.
بحث و نتیجه گیری
مشکل حرکت بدن طی فعالیت جنسی و حملات تشدید ام اس با تمام حیطه های کیفیت زندگی ارتباط معنی داری داشتند. به نظر می رسد توجه بیشتر به مشکلات جنسی در مشاوره با بیماران ام اس به بهبود کیفیت زندگی این بیماران کمک می کند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
526
لینک کوتاه:
magiran.com/p1173802 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!