وضعیت صله رحم جسمانی و روحانی در سالمندان شهر قم

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
صله رحم به معن ای ارتباط دوستانه و حمایتی با ارحام جسمانی روحانی از طریق رشد و تقویت شبکه حمایت اجتماعی بر توانایی افراد برای مواجهه با اختلالات روانی و جسمانی ناشی از سالمندی تاثیر می گذارد. با توجه به اینکه تحولات اجتماعی جوامع امروزی موجب تغییر جایگاه سالمندان در جامعه و خانواده ها شده است مطالعه ای با هدف بررسی وضعیت صلهرحم جسمانی و روحانی سالمندان انجام شد.
روش بررسی
در این مطالعه توصیفی- مقطعی 300سالمند با روش نمونه گیری خوشه ایاز شهر قم در سال1390 شرکت کردند. پرسشنامه خودساخته صله رحم جسمانی و روحانی استفاده شد. روایی پرسشنامه با روش اعتبار محتوی و پایایی آن نیز با استفاده از روش انسجام و تناسب داخلی آلفا کرونباخ (86/0) تعیین شد. اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش18 و آمار توصیفی، آزمون های t-test، آنالیز واریانس، کروسکال-والیس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
بالاترین نمره میانگین صله رحم مربوط به صله رحم با پیامبر و ائمه معصومین (00/32) و خانواده (47/30) بود. صله رحم با خانواده با وضعیت اقتصادی، منبع درآمد، ابتلا به بیماری مزمن و نحوه زندگی سالمند، صله رحم با خویشاوندان و دوستان با تحصیلات، صله رحم با پیامبر و ائمه معصومین با تاهل، تحصیلات، منبع درآمد و نحوه زندگی وصله رحم با علما و سادات با تحصیلات و وضعیت تاهل ارتباط معنی داری داشت (05/0> P).
نتیجه گیری کلی: سالمندان بهترین روابط صله رحمی را با پیامبر و ائمه معصومین و خانواده هایشان داشتند و ارتباط با اقوام و دوستان بخصوص علما و سادات ضعیف بود. پیشنهاد می شود، مطالعاتی کیفی برای شناسایی علل ضعف صله رحم در سطح جامعه و اثرات صله رحم بر سلامتی انجام شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
64 تا 77
لینک کوتاه:
magiran.com/p1178303 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!