تعیین حدت جدایه های اشریشیا کولای جدا شده از طیور در ایران با استفاده از تست کشندگی در جوجه های یک روزه

پیام:
چکیده:
زمینه مطالعه
کلی باسیلوز ناشی از اشریشیا کولای یکی از مهم ترین بیماری های عفونی طیور می باشد. درحالیکه تاثیر فاکتورهای حدت اشریشیا کولای در پرنده در تعامل با عوامل تاثیر گذار دیگر می تواند متفاوت باشد، صرف وجود آنها تعیین کننده میزان حدت باکتری برای پرندگان نمی باشد. لذا ضروری است که قدرت بیماریزایی جدایه های اشریشیا کولای بر روی پرندگان حساس آزمایش شود.
هدف
هدف از انجام این مطالعه تعیین میزان حدت و مقایسه اثر 3 جدایه اشریشیا کولای جدا شده از کلی باسیلوز طیور در ایران بر روی جوجه های یک روزه با بهره گیری از تست کشندگی بود.
روش کار
هفتاد جوجه یک روزه به 3 گروه تیمار 20 قطعه ای و 2 گروه کنترل 5 قطعه ای تقسیم شدند. هر گروه تیمار به یک جدایه اختصاص داده شد و به 4 زیرگروه 5 قطعه ای تقسیم شد. هر جدایه در محیط آبگوشت مایع رشد داده شد و پس از 3 بار شستشو با PBS رقیق سازی شد. سپس میزان mL5/0 از محلول کشت رقیق نشده (حاوی CFU/mL 109 ~ باکتری)، و رقت های 1/0، 01/0 و 001/0 هر کشت به هر کدام یک از جوجه ها در هر زیرگروه 5 قطعه ای از راه زیر جلد در پشت گردن تلقیح شد. به یک گروه کنترل PBS تزریق شد و گروه کنترل منفی نیز چیزی دریافت نکرد. سپس جوجه ها تا 6 روز، هر 12 ساعت کنترل شدند. جوجه های تلف شده در طی 6 روز و همچنین جوجه های زنده مانده کالبدگشایی و از قلب و کبد آنها برای آزمایشات باکتریولوژیک نمونه گیری شد. حدت هر جدایه اشریشیا کولای بر اساس زمان مرگ، مشاهدات آسیب شناسی بارز و یافته های باکتری شناسی امتیاز بندی شد.
نتایج
کلیه سویه های اشریشیا کولای مورد بررسی در این مطالعه توانایی ایجاد تلفات و جراحات بارز کلی باسیلوزی را داشتند. تفاوت معنی داری بین جدایه ها از نظر حدت در رقت های مشابه مشاهده نشد اما تفاوت ها با گروه های PBS و کنترل منفی معنی دار بود (05/0“. p) نتیجه گیری نهائی: این مطالعه مشخص نمود که سه جدایه اشریشیا کولای کلی باسیلوز قادر به ایجاد تلفات در جوجه های یک روزه بودند. این یافته ها آگاهی ما را در مورد خصوصیات حدت سه جدایه ایرانی اشریشیا کولای با منشاء کلی باسیلوز طیور افزایش داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
217 تا 223
لینک کوتاه:
magiran.com/p1178788 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!