تاثیر روغن های اسانسی حاصل از اورگانو و تایم و آنزیم بتا- گلوکاناز بر عملکرد و گوارش پذیری مواد مغذی در جوجه های گوشتی تغذیه شده با جیره بر پایه ی جو

پیام:
چکیده:
زمینه مطالعه

روغن های اسانسی ترکیبات ضدمیکروبی مناسبی هستند، اما در شرایط تغذیه ای یا محیطی نامطلوب اثر بیشتری دارند؛ همچنین، روغن های اسانسی تولید داخل کشور قابل رقابت با نمونه های خارجی هستند.

هدف

هدف از پژوهش حاضر، مقایسه اثر افزودن دو روغن اسانسی ارگواستیم(g/kg5/0، وارداتی) و آنتی بیوفین(g/kg1، ایرانی) بر عملکرد تولید و گوارش پذیری مواد مغذی در جوجه های گوشتی تغذیه شده با جیره های بر پایه جو، بدون یا دارای آنزیم بتا–گلوکاناز (g/kg05/0) بود.

روش کار

در ابتدای هفته ی دوم پرورش، 192 جوجه گوشتی (مخلوط هر دو جنس)، به شش تیمار (هر تیمار شامل چهار تکرار و هر تکرار شامل هشت جوجه بود) در قالب آزمایش فاکتوریل (3 سطح روغن اسانسی × 2 سطح آنزیم) بر پایه ی طرح کاملا تصادفی، گروه بندی شدند.

نتایج

افزودن روغن های اسانسی ارگواستیم و یا آنتی بیوفین به جیره های بر پایه جو، سبب بهبود معنی داری (05/0< p) در ضریب تبدیل خوراک در کل دوره (94/1در برابر 06/2) و وزن نهایی بدن (75/1786 در برابر g37/1591 برای هر پرنده) و گوارش پذیری مواد آلی (27/85 در برابر 10/74%)شد، ولی تفاوتی بین این جیره ها در حضور یا غیاب بتا–گلوکاناز و نیز بین دو روغن اسانسی دیده نشد.
نتیجه گیری نهایی: نتایج حاصل از پژوهش حاضر نشان می دهد که افزودن روغن های اسانسی به جیره های بر پایه جو، حتی بدون آنزیم، می تواند سبب کاهش اثرات ضدتغذیه ای جو و بهبود عملکرد شود. همچنین، با توجه به نبود تفاوت بین روغن های اسانسی در این پژوهش و از طرفی، کم یاب و پرهزینه بودن روغن های اسانسی خارجی، استفاده از روغن های اسانسی مشابه تولید کشور در سطح به کار رفته، قابل توصیه هستند.

زبان:
فارسی
صفحات:
241 تا 248
لینک کوتاه:
magiran.com/p1178797 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!