ارزیابی اثربخشی واکسن های غیرفعال علیه اسهال ویروسی گاوان

پیام:
چکیده:
زمینه مطالعه
دو بیماری اسهال ویروسی گاوان (Bovine viral diarrhea، BVD) و رینوتراکئیت عفونی گاوان (Infectious bovine rhinotracheitis، IBR)، از جمله عوامل تحمیل خسارات اقتصادی قابل توجه در صنعت دامپروری ایران می باشد.
هدف
با توجه به فقدان واکسن تولید داخل، ضروری است، اثربخشی واکسن های تجاری وارداتی بررسی شود.
روش کار
کارآزمایی شاهددار تصادفی شده و کور با هدف تعیین اثربخشی بالینی واکسن های تجاری غیرفعال ویروس اسهال ویروسی گاوان (Bovine viral diarrhea virus، BVDV) و هرپس ویروس تیپ یک گاوی (1، BHV-1)Bovine herpes virus type در کاهش رخداد تلفات و حذف، بروز بیماری، تولید شیر و پیشگیری از تولد گوساله با عفونت پایدار صورت گرفت. دام ها به دو گروه تیمار (342 راس) و کنترل (351 راس)، به صورت تصادفی کردن نظام مند تخصیص یافتند، تلقیح واکسن های غیرفعال BVDV و 1Intervet-Schering Plough) BHV-) به دام های گروه تیمار صورت گرفت و در یکماه و هفت ماه بعد تکرار شد. به مدت یکسال تمام موارد بیماری، حذف، تولد گوساله های با عفونت پایدار و تولید شیر در دو گروه ثبت و مقایسه گردید. کلیه محاسبات آماری با نرم افزار 20 IBM SPSS statistics انجام شد.
نتایج
در ابتدای مطالعه، سن (روز)، تعداد زایش، روزهای شیردهی، میانگین تولید شیر و سطح پادتن BVDV و 1BHV-، اختلاف معنی دار نداشت. هم چنین در طول مدت مطالعه در هیچ یک از پارامترهای مورد بررسی اختلاف معنی دار بین گروه تیمار و شاهد مشاهده نگردید. با این حال برخلاف سال های قبل از شروع مطالعه، بیماری تنفسی به علت 1BHV- و تولد گوساله با عفونت پایدار در گله گزارش نشد.
نتیجه گیری نهایی: اگرچه کارایی واکسن های مذکور تایید شده بود ولی اثربخشی آنها در مطالعه حاضر اثبات نشد. به منظور واکسینولوژی مبتنی بر شواهد، انجام مطالعات اثربخشی در زمان واردات واکسن ها در کشورهای در حال توسعه توصیه می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
287 تا 295
لینک کوتاه:
magiran.com/p1178806 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!