اثر عصاره آبی صمغ گیاه آنغوزه بر ترمیم زخم در موش های صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین

پیام:
چکیده:
اهداف
صمغ گیاه آنغوزه دارای اثرات ضدمیکروبی، ضدالتهابی، خواص آنتی اکسیدانی و کاهش دهنده قند خون است. مطالعه حاضر با هدف بررسی اثر عصاره آبی صمغ آنغوزه بر روند ترمیم زخم در موش های صحرایی دیابتی انجام شد.
روش ها
در این مطالعه تجربی، 18 سر موش صحرایی به گروه های شاهد سالم (1)، شاهد دیابتی (2) و دیابتی تیمارشده با عصاره آبی صمغ آنغوزه (3) تقسیم شدند. در همه گروه ها در دو طرف پشتی بدن، 4 زخم به قطر 4 میلی متر ایجاد شد. به مدت 2 روز، روزی 3 بار، گروه تیمار تحت درمان موضعی با عصاره و گروه شاهد با نرمال سالین تیمار شد. تراکم سلول های التهابی، تشکیل مجدد اپیتلیوم پوست و عروق خونی جدید در روزهای 4، 8 و 10 مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته ها
میانگین ضخامت اپیتلیوم در روزهای چهارم و هشتم در گروه 3 نسبت به گروه های 1 و 2 و در روز دهم در گروه 2 نسبت به گروه 1 و 3 افزایش معنی داری نشان داد. تراکم سلول های التهابی در روز چهارم در گروه های 1 و 3 نسبت به گروه 2 و در روزهای هشتم و دهم در گروه 2 نسبت گروه های 1 و 3 افزایش معنی داری داشت. تراکم عروق خونی در روز چهارم در گروه های 1 و 3 نسبت به گروه 2 و در روزهای هشتم و دهم در گروه 2 نسبت به گروه های 1 و 3 افزایش معنی داری داشت.
نتیجه گیری
عصاره آبی صمغ آنغوزه با افزایش تکثیر سلول های اپیتلیومی و تشکیل عروق خونی و سرعت بخشیدن به روند التهابی نقش موثری بر روند ترمیم زخم های دیابتی دارد.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
صفحات:
129 تا 135
لینک کوتاه:
magiran.com/p1182454 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!