تعیین آلودگی قارچی در غذای دست ساز و کارخانه ای قزل آلای رنگین کمان

پیام:
چکیده:

در تحقیق حاضر آلودگی قارچی غذای مصرفی قزل آلای رنگین کمان با تاکید بر قارچ های بالقوه مولد مایکوتوکسین مورد ارزیابی قرار گرفت. نمونه ها از یک کارخانه تهیه خوراک دام و نیز از 6 مزرعه پرورش تهیه شدند. در کارخانه تولید خوراک از مواد اولیه تشکیل دهنده پلت شامل گندم، آرد گندم، سویا، پودر ماهی، گلوتن و نشاسته و نیز محصول نهایی و از مزارع پرورش قزل آلا از خوراک مصرفی نمونه گیری بر اساس دستورالعمل شماره 7570 موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران صورت گرفت. نمونه ها در کیسه های پلاستیکی سربسته به آزمایشگاه منتقل شدند و بلافاصله رقت های مختلف تهیه شده از نمونه ها به منظور جداسازی قارچ به محیط های flavus Aspergillus و A.parasiticus AFPA)) دیکلران رزبنگال کلرامفنیکل آگار (DRCA) منتقل گردید.
کلنی های قارچی به محض ظهور بر روی محیط های کشت از طریق کشت مجدد بر روی محیط سابورو دکستروز آگار، خالص شده و با استفاده از تلفیقی از ویژگی های مورفولوژیک ماکرو و میکروسکوپی در سطح جنس و گونه مورد شناسایی قرار گرفتند. بر اساس نتایج بدست آمده، در مجموع 133 گونه قارچ از 11 جنس با فراوانی های مختلف جدا شد. بیشترین میزان آلودگی مربوط به محصول نهایی کارخانه (04/18درصد) و سپس به ترتیب آرد گندم (29/17درصد) و گلوتن (78/15درصد) بود. گونه های آسپرژیلوس از همه محل های نمونه گیری غیر از یک مورد گزارش شدند. جنس آسپرژیلوس با 88/54 درصد بالاترین فراوانی را دارا بود و بعد از آن به ترتیب جنس های سودالشریا (03/12 درصد)، پنیسیلیوم (52/10درصد) و آبسیدیا (77/9) قرار داشتند. در بین گونه های جدا شده بیشترین جداسازی مربوط به گونه. flavus A (84/36درصد) بود. از محصول نهایی کارخانه خوراک دام و مواد اولیه آن در مجموع 109 گونه قارچ از 11 جنس جدا شد. بیشترین میزان آلودگی مربوط به پلت (01/22درصد) و سپس آرد گندم (1/21درصد) و گلوتن (26/19درصد) بود. گونه های جنس آسپرژیلوس از همه نمونه های غذایی گزارش شدند، در حالی که جنس های سودالشریا و الوکلادیوم فقط از پلت جدا شدند. جنس آسپرژیلوس با 96/55 درصد بالاترین فراوانی را دارا بود و بعد از آن به ترتیب جنس های پنیسلیوم (84/12درصد)، آبسیدیا (01/11درصد) و سودالشریا (1/10درصد) قرار داشتند. سهم. flavus A 94/33درصد بود. در نمونه های به دست آمده از خوراک قزل آلا در 6 مزرعه پرورش در مجموع 24 گونه قارچ از 6 جنس جدا شد، که آسپرژیلوس به تنهایی 50 درصد از این آلودگی را تشکیل می داد که همگی مربوط به گونه. flavus A بود. سه مزرعه از غذای دست ساز و سه مزرعه از غذای آماده استفاده می کردند. میزان آلودگی در غذای دست ساز بیشتر از غذای آماده بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 46
لینک کوتاه:
magiran.com/p1183172 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!