مدل سازی و پیش بینی ورشکستگی شرکت های قابل پذیرش در بورس برق: مطالعه موردی بر روی شرکت های مرتبط با حوزه برق پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

پیام:
چکیده:
بورس برق بستر اصلی خصوصی سازی در صنعت برق و گذرگاه اقتصاد بازار آزاد به شمار می رود. از جمله مهمترین اهداف بورس برق می توان به تسهیل مبادله محصولات استانداردشده (کالای برق)، انتشار اطلاعات بازار، ارتقای رقابت، افزایش نقدشوندگی بازار و تامین بازار عادلانه و بی طرف، اشاره نمود. با این وصف، نبود شناخت مناسب از فعالان بازار ریسک، فعالیت اقتصادی در این محیط را برای موسسات سرمایه گذاری بسیار زیاد می کند. با توجه به تاسیس بورس برق و انرژی در ایرن (1390) و انجام مراحل پذیره نویسی، در آینده نزدیک سهام شرکت ها در قالب بورس سهام و کالای برق در قالب بورس کالا در تالار بورس برق عرضه می شود. در چنین شرایطی ارائه مشاوره های جانبی به سرمایه گذاران به منظور آشنایی آنها با شرایط بازار برق بسیار سودمند خواهد بود. بررسی ورشکستگی شرکت های قابل پذیرش در بورس برق و انرژی و ارائه مدل قابل توسعه به سایر شرکت ها، به سرمایه گذاران کمک می کند تا در اولویت دهی های اقتصادی خود هدفمند حرکت نموده، تا حد ممکن از دست رفتن اصل و فرع سرمایه جلوگیری کنند. علاوه بر این، پیش بینی ورشکستگی شرکت های حاضر در تالار بورس تاثیر بسزایی در نحوه اعتباردهی به آنها داشته، از نابودی بنگاه اقتصادی و کاهش اعتبار بورس برق جلوگیری می نماید. در این مقاله، بر مبنای اساسنامه شرکت ها اطلاعات 118 شرکت از موسسات حاضر در بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1387-1382 اخذ شده است. سپس مطالعه وسیعی برای یافتن یک الگوی نسبتا جامع برای پیش بینی درماندگی مالی این شرکت ها انجام گرفته است. به منظور بررسی کیفیت مدل پیشنهادی، درماندگی مالی برای 40 شرکت متفاوت و جدید، پیش بینی و توضیحات تکمیلی در راستای تحلیل نتایج ارائه شده است.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 24
لینک کوتاه:
magiran.com/p1183804 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!