تاثیر استنشاق اسانس اسطوخودوس براضطراب و برخی پارامترهای فیزیولوژیک بیماران کاندیدای جراحی قلب باز

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
عمل جراحی، تجربه ای استرس آور است و درعمل جراحی قلب باز، اضطراب در سطح وسیع تری خود را نشان می دهد. راه های مختلفی برای کاهش سطح اضطراب بکار گرفته می شود که این پژوهش با هدف بررسی تاثیر رایحه درمانی بر سطح اضطراب انجام شده است.
روش بررسی
این مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی، یک سوکور و با تخصیص تصادفی می باشد که بر روی 90 بیمار کاندیدای عمل جراحی قلب باز در دو گروه مداخله وکنترل انجام شد. گروه مداخله 2 قطره اسانس اسطوخودوس(40 میلی گرم) و گروه کنترل 2 قطره آب مقطر که بر روی یک عدد گاز ریخته شده بود را به مدت 20 دقیقه استنشاق نمودند. قبل و بعد از مداخله، پرسشنامه اسپیلبرگر توسط بیماران تکمیل و علائم حیاتی بیماران ثبت شد. نرم افزار مورد استفاده 16 - SPSS بوده و داده ها به صورت میانگین، انحراف معیار و درصد بیان شده و با استفاده از آزمون های آماری کای اسکوئر و تی مستقل و زوجی وآنالیز کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. سطح معنی داری آزمون ها 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته ها
میانگین سن در گروه مداخله92/10±49/50 و در گروه کنترل 20/9±13/50 سال بود. در گروه مداخله امتیاز اضطراب قبل از مداخله 67/5 ± 73/56 بود که بعد از مداخله به 42/5±73/54 رسید و در گروه کنترل نیز از 35/7±18/55 قبل از مداخله به 22/7±07/54 بعد از مداخله رسید که از نظر آماری این کاهش در هر دو گروه معنی دار بود(05/0 p<)، ولی تفاضل میانگین امتیاز اضطراب در گروه مورد به طور معنی داری بیشتر از گروه کنترل بود هاست (05/0 p<).
نتیجه گیری
از آنجایی که کاهش اضطراب در گروه رایحه درمانی بیشتر از گروه کنترل بود و می توان نتیجه گرفت رایحه درمانی با اسانس اسطوخودوس از عوامل کاهش اضطراب می باشد، بنابراین در موقعیت های بالینی استفاده از آن توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 6
لینک کوتاه:
magiran.com/p1184310 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!