فراوانی و ژنوتایپینگ نمونه های پاپ اسمیر دیسپلاستیک و سرطانی از نظر ویروس پاپیلومای انسانی در شهر کرمان با تکنیک های ردیابی DNA

پیام:
چکیده:
مقدمه
سرطان سرویکس دومین سرطان شایع زنان در سراسر جهان است. امروزه، برنامه های غربالگری باعث کاهش مرگ و میر ناشی از این بیماری و شیوع آن شده است. مطالعات اپیدمیولوژی و مولکولی نشان می دهد که انواع خاصی از ویروس های پاپیلومای انسانی (Human papillomavirus) از نوع کارسینوژن بوده و می توانند علت اصلی ایجاد سرطان سرویکس باشند. شایع ترین انواع پر خطر آن، ژنوتیپ های 16HPV و 18HPV می باشند. در مطالعه حاضر، فراوانی ژنوتیپ های متفاوت HPV در زنان مراجعه کننده برای انجام پاپ اسمیر معمول به یکی از کلینیک های سرپایی دانشگاه علوم پزشکی کرمان، با روش های مبتنی بر ردیابی DNA بررسی شد.
روش
مطالعه حاضر از نوع مقطعی- تحلیلی بود. این پژوهش بر روی 20000 نمونه پاپ اسمیر که طی چهار سال متوالی از خانم های بین سنین باروری 50-15 سال مراجعه کننده به مراکز دانشگاهی و خصوصی در سطح شهر کرمان تهیه شده بود، انجام شد. تمام نمونه ها درآزمایشگاه بیمارستان های افضلی پور، باهنر و آزمایشگاه های خصوصی سطح شهر جمع آوری و از بین آن ها نمونه های تیپیک دیسپلازی و سرطان توسط دو پاتولوژیست و یک دستیار پاتولوژی طبق استاندارد های موجود توسط سازمان بهداشت جهانی جدا گردید و وارد مطالعه شد. DNA نمونه ها استخراج شد و با روش های ردیابی DNA و PCR مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
از 20000 مورد پاپ اسمیر بررسی شده، 82 مورد ضایعات دیسپلاستیک یا سرطانی داشتند که در 62 مورد، ضایعه دیسپلاستیک و در 20 نمونه هم SCC (Squamous cell carcinoma) تشخیص داده شد. در مجموع، 32 نفر از آن ها (39 درصد) از نظر HPV مثبت بودند. از کل نمونه های تعیین ژنوتیپ شده، فقط دو مورد ژنوتیپ 18 (25/6 درصد) و یک مورد ژنوتیپ مخلوط 16 و 31 و بقیه ژنوتیپ 16 (75/93 درصد) تشخیص داده شد. از پاپ اسمیرهای دیسپلاستیک 20 مورد (2/32 درصد) و از نمونه های SCC 12 مورد (60 درصد) از نظر HPV مثبت بودند (05/0P<)، همچنین در مقایسه سن افراد بر حسب تشخیص نوع ضایعه، ارتباط معنی داری مشاهده شد و مبتلایان به SCC جوان تر از مبتلایان به دیسپلازی بودند (05/0P<).
نتیجه گیری
بر اساس یافته های مطالعه حاضر و فرهنگ خاص خانوادگی ایران، عفونت HPV در بین زنان دچار سرطان سرویکس نسبت به سایر کشورها شیوع کمتری دارد. ژنوتیپ غالب 16HPV بود که از ژنوتیپ های کارسینوژن می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
450
لینک کوتاه:
magiran.com/p1184729 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!