کارایی فرآیند لجن فعال (هوادهی گسترده) در حذف الکیل بنزن سولفونات خطی (LAS) از فاضلاب شهری- مطالعه موردی: تصفیه خانه فاضلاب شهر پاوه

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سورفاکتانت ها ترکیبات شیمیایی آلی هستند که به علت کاهش کشش سطحی آب موجب افزایش قدرت پاک کنندگی آب می شوند. LAS از دسته سورفاکتانت های آنیونی است که در منابع آب های سطحی می تواند مشکلات زیست محیطی، به خصوص پدیده اتریفیکاسیون را به وجود آورد، لذا هدف از این مطالعه بررسی کارایی سیستم هوادهی گسترده در حذف آلکیل بنزن سولفونات خطی از فاضلاب شهر پاوه می باشد.
روش کار
این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی بود که به مدت 12 ماه در سال 1388 انجام گرفت. نمونه برداری از سیستم در ساعت های 8 صبح، 10 صبح و 30/12 ظهر صورت گرفت. به منظور تعیین مقدار LAS از روش متیلن بلو استفاده شد. تعداد کل نمونه های برداشتی در طول مطالعه در هر یک از زمان های مورد نظر و در بخش های ورودی، خروجی و لجن برگشتی به تعداد 108 نمونه بود. کلیه شرایط نمونه برداری و انجام آزمایش ها بر اساس رهنمودهای کتاب استاندارد متد صورت گرفت.
یافته ها
نتایج حاصل از مطالعه نشان داد که کارایی سیستم در حذف LAS، COD و TSS در فصول گرم و در طی ماه های فروردین تا شهریور به صورت معناداری بیش از فصل سرد بود (001/0 p <). مطابق نتایج، میانگین حذف LAS در فصل زمستان و تابستان به ترتیب برابر با 06/94 و 23/99 درصد به دست آمد. همچنین میزان حذف COD و TSS در فصل زمستان به ترتیب برابر با 1/89 و 1/72% و میزان حذف این پارامترها در فصل تابستان به ترتیب برابر با 06/91 و 36/76 درصد بود. علاوه بر این ارتباط مستقیمی بین پارامترهای LAS باCOD و TSS با ضریب رگرسیون برابر با 98/0= R2 وجود داشت.
نتیجه گیری
به طور کلی می توان نتیجه گرفت که تصفیه خانه شهرستان پاوه در حذف دترجنت های آنیونی در فصول مختلف سال دارای کارایی بالایی می باشد. به طوری که تمامی پارامترهای اندازه گیری شده در تمام فصول سال (به جز غلظت LAS در فصل زمستان) با استانداردهای مربوط به مصارف کشاورزی و تخلیه آب های سطحی مطابقت داشتند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
249
لینک کوتاه:
magiran.com/p1186404 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!