مقایسه روش های جداسازی جوامع سنگی و خوشه بندی فازی میان مرکز برای حذف مولفه سنژنتیک در اکتشافات ناحیه ای رسوبات آبراهه ای قره چمن-آذربایجانشرقی

پیام:
چکیده:
منطقه قره چمن در آذربایجانشرقی بر روی زون ارومیه دختر واقع شده و بیشتر منطقه از سنگ های ولکانیکی حد واسط تا اسیدی و رسوبی تشکیل شده است. به منظور اکتشافات ژئوشیمیایی ناحیه ای تعداد 698 رسوب رودخانه ای از منطقه برداشت و در راستای بهینه سازی روش ها با هدف ایجاد مدل اکتشافی مناسب، پروسه داده ها با استفاده از دو روش جداسازی جوامع سنگی و خوشه بندی فازی میان مرکز (FCMC) برای حذف مولفه سنژنتیک اقدام گردید.
در روش خوشه بندی فازی میان مرکز (FCMC)، پردازش بر روی داده های نرمال در منطقه صورت پذیرفت و عناصر با داده های سنسورد بالا حذف و روی داده ها تحلیل فاکتوری انجام گرفت. سپس باتوجه به امتیازات فاکتوری، فقط یک یا دو عنصر از هر گروه انتخاب شده وروش FCMC روی آنها اعمال گردید. نتایج حاصل از این روش تعداد 6خوشه را به عنوان خوشه بهینه معرفی کرده و با رسم نقشه مقادیر بازماند، مناطق امیدبخش کانی زایی مشخص گردید. نتایج حاصل از اعمال FCMC بر روی داده های ژئوشیمیایی منطقه که بر اساس منطق فازی استوار است نشان می دهد که با عضویت هر نمونه در چند خوشه و محاسبه مقادیر بازماند، مولفه سنژنتیک خنثی و آنومالی های ماسک شده آشکار می شوند.
مقایسه دو روش بر روی داده های رسوبات رودخانه ای در قره چمن بیانگر این واقعیت است که بکارگیری روش خوشه بندی فازی قابلیت اعمال آن را در مدت زمان کمتر و با دقت بیشتر جهت ثبت آنومالی های منطقه ای تایید و کارآمدی این روش در مقایسه با روش جداسازی جوامع سنگی خصوصا در مرحله اکتشافات ناحیه ای که تعداد نمونه ها بسیار زیادند را نشان می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
51 تا 58
لینک کوتاه:
magiran.com/p1187083 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!