بررسی شیوع حوادث در افراد زیر 20 سال شهرستان یزد

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

وضعیت بهداشت جامعه در سه تا چهار دهه اخیر بهبود پیدا کرده و مهم ترین سند این پیشرفت نیز افزایش امید به زندگی و کاهش میزان باروری کلی است. اما علی رغم این پیشرفت ها، سوانح در کودکان نه تنها کاهش نیافته، بلکه افزایش نیز پیدا کرده است. در بررسی حاضر، میزان و نوع حوادث در افراد کمتر از 20 سال در شهر یزد بررسی شده است.
در این مطالعه مقطعی، روش نمونه گیری خوشه ایو ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه بوده که از طریق مصاحبه با مادران تکمیل گردیده است. با بررسی 3555 فرد زیر 20 سال در شهر یزد میزان شیوع حوادث 6.9 درصد مشخص شده و بیشترین حادثه اتفاق افتاده سقوط بوده است 45.1) درصد(. بین تعداد فرزندان در خانه و سواد مادر با وقوع حوادث نیز ارتباط آماری معنادار مشاهده شده است (P<0.001). همچنین میزان حادثه در پسران بیش از دختران (P<0.001) و در شهر نیز بیش از روستا بوده است (P<0.015). بیشترین عضو حادثه دیده در سقوط، سر، گردن و دست ها بوده و در مجموع 3.3 درصد حوادث منجر به فوت گردیده است. ضمن آن که مهم ترین علت حادثه از دیدگاه مادران، بازیگوشی و بی احتیاطی کودکان اعلام شده است. در یک نتیجه گیری کلی می توان گفت، با توجه به آن که 51.3 درصد از موارد سقوط در خانه و 11.8 درصد در مدرسه اتفاق افتاده است، بازدید از منازل (Home-Visit) و نظارت مستمر بر وضعیت مدارس، امری اجتناب ناپذیر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 25
لینک کوتاه:
magiran.com/p118788 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!