تاثیر عصاره هیدروالکلی گیاه خرفه بر غلظت سرمی استروژن، پروژسترون، پرولاکتین و گنادوتروپین ها در موش های صحرایی ماده بالغ

چکیده:
زمینه و هدف
گیاه خرفه اثرات مثبتی در کاهش کلسترول تام دارد و دارای تاثیرات مختلفی بر روی سیستم عصبی است؛ بنابراین ممکن است بر محور هیپوفیز-گناد تاثیرگذار باشد. در مطالعه ی حاضر، تاثیرات احتمالی عصاره ی هیدروالکلی گیاه خرفه (Portulaca oleracea) بر هورمون های گنادوتروپین، استرادیول، پروژسترون و پرولاکتین مورد ارزیابی قرار گرفته است.
روش بررسی
در این پژوهش تجربی 40 سر موش صحرایی ماده بالغ و باکره از نژاد ویستار با وزن تقریبی 2 ± 189 گرم در 5 گروه 8 تایی مورد مطالعه قرار گرفتند. گروه کنترل بدون تیمار دارویی، گروه شاهد که روزانه 2/0 میلی لیتر آب مقطر به عنوان حلال دریافت نمود و گروه های تجربی 1 تا 3 به ترتیب، مقادیر 200، 400 و 800 میلی گرم بر کیلوگرم وزن بدن، عصاره ی هیدروالکلی گیاه خرفه به صورت خوراکی به مدت 21 روز دریافت کردند. در پایان روز 21 از همه ی گروه ها خونگیری شد و میزان هورمون ها اندازه گیری گردید. داده ها با کمک آزمون تجزیه و تحلیل واریانس یک طرفه، مورد ارزیابی قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج نشان داد که میزان هورمون استرادیول در گروه تجربی 3 و وزن بدن در گروه تجربی 2، کاهش معنی داری (05/0 > P) را نسبت به گروه شاهد و کنترل دارد. اختلاف معنی داری در میزان هورمون های گنادوتروپین (FSH، LH)، پروژسترون و پرولاکتین مشاهده نشد (05/0 < P).
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه بیانگر تاثیر وابسته به دوز عصاره گیاه خرفه در کاهش وزن بدن در مدت 21 روز است. همچنین این گیاه با دارا بودن ترکیبات آنتی استروژنیک و آنتی آروماتازی، غلظت استرادیول را در دوز حداکثر کاهش می دهد؛ بنابراین مصرف طولانی مدت آن می تواند باعث اختلالات هورمونی و کاهش قدرت باروری گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
12 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p1188068 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!