بررسی کاآیی سیستم نمره دهی سوفا در پیش بینی مرگ و میر و طول مدت اقامت بیماران بخش مراقبت ویژه بیمارستان فوق تخصصی الزهراء اصفهان سال 1391

چکیده:
زمینه و هدف
بیماران بستری در بخش های مراقبت ویژه نیاز مبرم به خدمات پزشکی و پرستاری دارند. بر اساس برآوردهای جهانی و آمارها میزان مرگ و میر در این بخش ها به دلیل وخامت حال بیمار و شدت بیماری بالا می باشد. لذا سیستم های درجه بندی جهت پیش بینی بهبودی و میزان مرگ و میر بیماران و دسته بندی آنها طرح ریزی شده که با استفاده ازآنها می توان میزان مرگ و میر بیماران را پیش بینی و تعیین کرد که در این میان می توان سیستم نمره دهی سوفا را نام برد. لذا مطالعه حاضر به منظور استفاده کاربردی از این سیستم در بخش های مراقبت ویژه جهت پیش بینی میزان مرگ و میر و طول مدت اقامت بیماران انجام شد.
مواد و روش ها
این مطالعه توصیفی بر روی 107 بیمار بستری در بخش مراقبت ویژه بیمارستان فوق تخصصی الزهرا در سال 1391 طی یک دوره 4 ماهه با استفاده از نمونه گیری در دسترس انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات فرم مشخصات دموگرافیک و چک لیست سوفا بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون های تی مستقل، ضریب همبستگی پیرسون و آمار توصیفی استفاده شد.
یافته ها
یافته ها نشان داد که بین نمره سوفا در بدو پذیرش و فوت بیماران و بین نمره سوفا در روزهای بعد و میزان مرگ و میر اختلاف معنی داری وجود دارد (0001/0P=) ولی میزان مرگ و میر در هنگام پذیرش معنی دارتر از روزهای دیگر بود. بین نمره سوفا در بدو پذیرش و طول مدت اقامت (07/0P=) نیز ارتباط معنی داری وجود دارد ولی بین نمره سوفا در روزهای بعد از پذیرش و طول مدت اقامت ارتباط معنی داری وجود ندارد.
نتیجه گیری
نتایج نشان داد که سیستم نمره دهی سوفا ابزار بسیار مناسبی جهت پیش بینی طول مدت اقامت و میزان مرگ و میر بیماران بستری در بخش های مراقبت ویژه می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
6 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p1191533 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!