طراحی و اعتباریابی پرسشنامه درک وجدان پرستاری

پیام:
چکیده:
زمینه

وجدان سنگ بنای اخلاق بوده و زندگی خصوصی و حرفه ای را تحت تاثیر قرار می دهد. وجدان علاوه بر ارایه تصویر صحیح از درست و نادرست و یا افتراق بین خوب و بد، به پرستاران کمک می کند تا یکپارچگی اخلاقی آنان حفظ شود. چگونگی هدایت اعمال توسط وجدان متفاوت بوده و نحوه درک آن توسط پرستاران مشخص نیست. هدف مطالعه حاضر، طراحی ابزاری روا و پایا برای سنجش درک وجدان پرستاری می باشد.

روش ها

در مطالعه ای روش شناسانه، عبارات اولیه پرسشنامه شامل عبارات مطالعه پدیده شناسی (مطالعه ای جداگانه)، عبارات حاصل از مرور منظم وعبارات پرسشنامه از قبل موجود در هم ادغام گردید. روایی پرسشنامه نیز توسط روایی محتوی، صوری و سازه و پایایی با روش ضریب آلفای کرونباخ و آزمون دو نیمه کردن اندازه گیری شد.

یافته ها

تحلیل عاملی 5 بعد پرسشنامه درک وجدان پرستاری را مشخص کرد که شامل وجدان اخلاقی، بازتاب وجدان، وجدان مراقبتی، وجدان مدیر (ناظر) و وجدان محافظ (پیشگیرانه) بود. به علاوه روایی و پایایی ابزار با آزمون های آماری به دست آمد. همسانی درونی آلفای کرونباخ 945/0 و ضریب دو نیمه سازی گوتمان 917/0r= را نشان داد. شاخص روایی محتوی نیز برای عبارات بیش از 90 درصد به دست آمد.

نتیجه گیری

پرسشنامه درک پرستاران از وجدان شامل 24 عبارت در 5 بعد، دارای روایی و پایایی بود، با این وصف آزمودن بیشتر ابزار بر روی پرستاران بالینی می تواند پایایی و روایی ابزار را افزایش دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
462 تا 472
لینک کوتاه:
magiran.com/p1192306 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!