تدوین و اعتباریابی پرسشنامه قصد استفاده از قرص های پیشگیری از بارداری براساس سازه های نظریه رفتار برنامه ریزی شده در زنان با نزدیکی منقطع

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
به منظور دست یابی به مقوله سلامت باروری، ضروری است که نیازسنجی در سطوح مختلف فعالیت های بهداشتی و درمانی صورت گیرد که از ملزومات آن، در اختیار داشتن ابزار معتبر و پایا می باشد. لذا هدف این مطالعه، تدوین پرسشنامه قصد استفاده از قرص های پیشگیری از بارداری با استفاده از نظریه رفتار برنامه ریزی شده در زنان با نزدیکی منقطع می باشد.
روش بررسی
گویه های پرسشنامه که طی مصاحبه های کیفی استخراج شده بود، در این مطالعه براساس فراوانی آنها انتخاب و سپس به منظور اعتبار یابی پرسشنامه مطالعه مقطعی و با نمونه گیری تصادفی خوشه ایبا 200 نفر از زنان مراجعه کننده به 5 مراکز بهداشتی درمانی غرب و جنوب غرب تهران در سال 1390 که از روش نزدیکی منقطع برای پیشگیری از بارداری استفاده می کردند، انجام یافت. روایی پرسشنامه با استفاده از روش های اعتبار محتوای کمی و کیفی، اعتبار همگرا، اعتبار سازه و پایایی ابزار با استفاده از روش آلفای کرونباخ و آزمون- بازآزمون ارزیابی شد و تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی نیز انجام یافت. تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار لیزرل و SPSS انجام گرفت.
یافته ها
اعتبار و پایایی پرسشنامه از طریق کمی، کیفی، همگرا، آلفای کرونباخ و آزمون- باز آزمون به تایید رسید. در این تحقیق، با انجام تحلیل عاملی ساختار 3 عاملی شامل نگرش، هنجارهای اجتماعی و کنترل رفتاری درک شده تایید شد. مدل تحلیل عاملی در مطالعه ی حاضر نشان داد که سازه های نظریه رفتار برنامه ریزی شده قادر به پیشگویی 34 % تغییرات قصد رفتاری در گروه مورد پژوهش است.
نتیجه گیری
نتایج مطالعه بیان گر اعتبار و پایایی پرسشنامه قصد استفاده از قرص های پیشگیری از بارداری در زنان با نزدیکی منقطع را تایید می نماید.
زبان:
فارسی
صفحات:
79 تا 92
لینک کوتاه:
magiran.com/p1193919 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!